آبان ۲۴, ۱۳۹۹ سرزمین ما موضوعات سایت ۰
آثار باستانی سرزمین بختیاری پیش از اسلام
به قلم: دکتر عزتاله عبدالهی نوروزی
سرزمین بختیاری با توجه به مختصات جغرافیایی که در فصل پیشین به آن اشاره شد، پایگاه تمدن های کهنی از جمله تمدن عیلامی بوده است و اندکی پس از آن پارسوماش (مسجد سلیمان کنونی) در سرزمین بختیاری به عنوان خاستگاه اولیه تمدن هخامنشی، یکی از با اهمیت ترین مناطق جهان آن روز به شمار می رفت. وجود آثار باقی مانده از این تمدن های کهن و همچنین علاوه بر آن کشف آثاری از انسان دوره ماقبل تاریخ در غاری در تنگ پبده (در این مکان غاری وجود دارد که در سال ۱۹۴۹ م برای اولین بار رومن گیرشمن بقایای انسان ماقبل تاریخ را در آن کشف کرده) در کوه های بختیاری واقع در شمال شرقی شوشتر نشان دهنده وجود حیات و تمدن دیرینه در این سرزمین است.
سرزمین بختیاری پایگاه تمدن عیلام
تمدن عیلام، یکی از چهار تمدن دنیای قدیم، یعنی آکاد در شمال، سوبارو در شرق، آمورو در غرب و عیلام در جنوب محسوب میشده است. کشور عیلام شامل استانهای خوزستان کنونی، لرستان امروزی، ایلام کنونی و سرزمین بختیاری بوده است. شهر شوش به عنوان پایتخت عیلام شناخته میشد. سیماش ( شمال و شمال شرقی دشت خوزستان)، آنزان یا انشان (نواحی شرقی و جنوب شرقی مال امیر بختیاری) و پارسوماش (مسجد سلیمان امروزی) نیز از جمله ایالتهای مهم کشور عیلام به شمار میآمدند. پس سرزمین بختیاری قسمت مهمی از حکومت عیلام به شمار میرفت. در پی کاوشهای باستان شناسی که در مناطقی مثل شوش و مالمیر صورت گرفته چندین بت کشف شده که اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری میشوند. اگرچه آئین عیلامیها هنوز به درستی شناخته شده نیست ولی میبایست مبتنی بر پرستش خدایان متعدد بوده باشد. اطلاعات حاصل از کاوشهای باستان شناسی نشان میدهد که دین عیلامیها در طی زمان دچار تغییراتی شده است. در هزاره سوم ق. م. که مبانی مادر سالاری همچنان در جامعه وجود داشت، الهههای مادر خدایان در رأس خدایان عیلام پرستش میشدند. از جمله الهه «پرتی» که محل پرستش او در کوههای شرقی انشان بود. پس از سپری شدن این دوره، بزرگترین خدایی که مورد پرستش قرار میگرفت، شوشیناک بود. عیلامیها بعد از شوشیناک به شش خدا و پس از آنها به گروهی از ارواح معتقد بودند و هر کدام از ارواح را خدای جائی میدانستند. نقوش اشکفت سلمان مربوط به دوره عیلامی حرکت دستههایی را برای انجام مراسم مذهبی نشان میدهد که البته تصویر رب النوع نقر نشده است. محمد علی امام اهوازی این مسأله را دلیل بر نوعی تغییر در عقاید مذهبی میداند.
آثار باقی مانده از دوره عیلامیها در سرزمین بختیاری
اشکفت سلمان
از جمله نقش برجستههای باقی مانده از دوره عیلامی، نقش برجسته «اشکفت سلمان» است که مربوط به «هَنَّ»((Hanna از امرای تابع عیلامیها در قرن هشتم قبل از میلاد است. این مکان در سه کیلومتری جنوب غربی شهر ایذه کنونی قرار دارد. اشکفت در زبان مردم بختیاری به معنی قطعه سنگهایی است که در کوهستانها به طور طبیعی به صورت اطاقی درآمده باشد به گونهای که بتوان در باد و باران در آن جای گرفت.
ایرج افشار از این مکان با عنوان اشکفت سلمان نام برده است و قدمت این نامگذاری را نیز بیش از صد سال نمیداند، در حالیکه بیشتر منابع از آن با عنوان اشکفت سلمان نام بردهاند. روبروی مجموعه اشکفت سلمان در سمت راست، دو نقش نیم رخ برجسته که در درون دو چهارگوش مقعر حجاری شدهاند، وجود دارد. نقش اول مرکب از تصویر سه شخص است که پشت سر هم در یک ردیف ایستادهاند و رو به شرق نگاه میکنند، آتشدانی فروزان در جلوی آنها است که بلندی آن تا زانوان آنها بیشتر نیست.
در لوحه دوم که به فاصله چند متر از لوحه اول و بر سطح قطعه سنگی دیگر حجاری شده دو نقش وجود دارد که یکی از آنها نقش مردی و دیگر نقش زنی است. اما در شرق این دو لوحه، اشکفت بزرگ یعنی سایه بان خمیده کوه قرار دارد که در زیر آن بر روی بدنه کوه یک کتیبه مستطیل شکل خط میخی و چند نقش حجاری شده و در زیر این کتیبه که در ارتفاعی قرار دارد، محل نشستن و تختگاه و یا انجام مراسمی بوده است.
در بین سفرنامههای اروپائیان نیز اشاراتی به این مکان شده است. لایارد در سفرنامه خود مینویسد: « سلمان لَـلِه و معلم علی (ع)، جانشین و داماد « محمد» (ص) پیغمبر اسلام بوده است. لرها عقیده دارند که سلمان یکی از اعضاء فرقه علی اللهی (یکی از فرق متعددی که معتقد به الوهیت بشر و تجسم خدا به صورت انسان میباشد) در این محل مدفون است و به همین خاطر احترام زیادی برای این مکان قائل میباشند.»
اگر چه اظهار نظر لایارد درباره مقام للگی و معلمی سلمان در قبال حضرت علی (ع) را به هیچ وجه نمی توان پذیرفت، زیرا حضرت علی (ع) از همان دوران کودکی تنها تحت تعلیم و تربیت خود پیامبر اکرم (ص) بودهاند و در زمان حضور سلمان در نزد پیامبر (ص) نیز ایشان (حضرت علی (ع)) در شرایطی نبودند که محتاج آموزش دیدن از سوی سلمان باشند و همینطور بر اساس تحقیقات به عمل آمده، هیچگونه گرایشهای علی اللهی در بین لرها دیده نمیشود و برداشت لایارد از این مسأله به کلی اشتباه بوده است، اما در هر حال این برداشت نشان دهنده باورهایی خاص در مورد شخصیت حضرت علی(ع) در بین لرهای بختیاری است.
زیگورات چغازنبیل
زیگورات چغازنبیل معبدی است که در نیمه قرن سیزده قبل از میلاد توسط « اونتاش گال» یا به نقلی « اونتاش هومبان» پادشاه عیلام ساخته شده است. این معبد که بزرگترین و قدیمیترین اثر معماری ایران به شمار میرود، در جائی بین شوش و هفت تپه از یک طرف و شوشتر از طرف دیگر قرار دارد. در سالهای اخیر کاوشهای جدیدی در این منطقه و تپههای اطراف معبد صورت گرفته است. جمعی از کاوشگران عیلام شناس معتقدند که این معبد، معبد بزرگی برای پرستش رب النوع اینشوشیناک بوده است، اما برخی دیگر از محققین، بنای این معبد را اختصاص به پرستش الههی «گال» دانستهاند و گال رب النوع حفاظت شاهان بوده است. معبد مذکور در ۵ طبقه ساخته شده است. باستان شناسان هنگام خاکبرداری معبد و ناحیه مقدس، چند ردیف مسقّف، زیارتگاه، نمازخانه و میادینی که سطح آنها به دقت با آجر مفروش شده است، پیدا کردند. در گوشه شمالی زیگورات سه معبد که وقف ربالنوع « گال» و رب النوع « ایش کارات» و رب النوع « کیریرشا» که رب النوع مادر نامیده می شده است بدست آمده است. شناسایی این معابد از روی آجرهای کتیبه داری که به نام این خدایان است صورت گرفته است.
در طبقه پائین که محل مقدس نامیده شده چهارده غرفهی عبادت کشف گردیده که درگروههای سه یا چهارتائی نزدیک یکدیگر قرار گرفتهاند. این غرفهها نیز همگی دارای قربانگاه و صفهی نذورات بودهاند.
نقوش برجسته کول فره
نقوش برجسته کول فره نیز از جمله آثار باقی مانده از دوره عیلامی و مربوط به هَنَّ از امرای تابع عیلامیهاست. در این منطقه ۵ نقش برجسته وجود دارد. نقش اصلی، نقش تشریفات مذهبی مربوط به پادشاه (حانی) را نشان میدهد. وی در میان نقش برجسته قرار گرفته و پشت سر او وزیر (شورترور) و شخص دیگری که هویتش معلوم نیست یکی بالای سر دیگری نشان داده شده است. در جلوی مجلس دو نقش دیگر در سنگ کنده شده است. کتیبهای که روی این نقش و گاهی درون آن میباشد حاکی از این است که این نقش از زبان پادشاه شوتروک ناخونته دوم است. در مجاورت همین نقش چهار نقش برجسته دیگر روی تخته سنگهایی وجود دارند که از کوه جدا شدهاند. این نقوش تا حدودی خراب شده¬اند و حتی بسیاری از آنها محو شده اند. موضوع این نقوش مجالس مربوط به عبادت یا قربانی برای خدایان است. ترجمه خطوط میخی این نقوش، شرح چگونگی ساختمان معبد و کارهای مربوط به آن است.
حجاری کورنگون
حجاری کورنگون در کوههای بختیاری نیز یکی دیگر از نقوشی است که از دوره عیلامی باقی مانده است(قرن ۱۵ تا ۱۱ ق.م). این نقش دارای تصویر یک خدا و یک الهه و تعداد زیادی پرستشگر است.
سرزمین بختیاری خاستگاه اولیه تمدن هخامنشی
همزمان با افول تدریجی قدرت حکومت عیلام در سرزمین بختیاری، حکومت دیگری در این سرزمین در حال رشد بود. و آن حکومت هخامنشی بود که شاخهای از آن در سرزمین پارسه ـ فارس کنونی ـ به فرمانروایی آریارمنه و شاخه دیگر آن در ناحیه پارسوماش (مسجد سلیمان کنونی) به فرمانروایی کوروش فرزند چیش پیش برقرار شد.
پس از چندین سال سرانجام جانشینان آریارمنه نیز به صورت دست نشاندگان پادشاهان هخامنشی پارسوماش درآمدند. کورش بزرگ فرزند کمبوجیه اول پادشاه پارسوماش توانست با گسترش فتوحات خود و تسلط یافتن بر تمدنهای بزرگی مثل عیلام و بابل، امپراتوری هخامنشی را تشکیل دهد. به اینگونه میبینیم که ناحیه پارسوماش واقع در سرزمین بختیاری خاستگاه اولیه سلسله هخامنشی بوده است.
احترام به نیروهای طبیعت و در رأس آنها اهورا مزدا از اعتقادات خاص پارسیان دوره هخامنشی بوده اشاره به پرستش اهورا مزدا که به عنوان خدای بزرگ و آفریدگار همه از او یاد میشود در کتیبههای داریوش مکرر به چشم میخورد ولی در کتیبههای پادشاهان بعد (اردشیر دوم) از ایزدان دیگری همراه با اهورا مزدا یاد شده که مهمترین آنها عبارتند از مهر و آناهید (ناهید، در اوستا صفت فرشته ای مونث که نگهبان آب است). اردشیر دوم برای ایزد آناهید معابد متعدد در شوش، همدان و بابل بنا کرد. احتمالاً در این زمان آمیختهای از مذهب قدیم عیلام به همراه مزدا پرستی وجود داشته است. دین زرتشت نیز به تدریج در حال توسعه یافتن بود.
آثار باقی مانده از دوره هخامنشی در سرزمین بختیاری (خوزستان)
کاخ آپادانا
آپادانا ناحیهای است در جهت جنوب شرقی در شوش که قصر زمستانی سلاطین بزرگ هخامنشی به خصوص خشایارشا و اردشیر بوده است. این کاخ در حدود سالهای ۵۱۸-۵۱۲ ق .م به فرمان داریوش بزرگ هخامنشی بنا شده است. پس از داریوش، خشایارشا و اردشیر دوم و اردشیر سوم در تکمیل این پایتخت زمستانی اقدام نمودند. در اراضی اطراف شوش آثار زیادی از ادوار مختلف تاریخ ایران پیدا شده که از آن جمله آثار زیادی از دوره هخامنشی است.
بر روی زیر ستونی که از زمان اردشیر دوم بدست آمده، این مطلب عنوان شده: « من اردشیر، شاه بزرگ، شاه شاهان … گوید: این آپادانا را نیای بزرگ من داریوش بنا کرد. بعد در زمان نیای من اردشیر این بسوخت. به فضل اهورا مزدا و میترا، من این آپادانا را ساختم…». زیباترین آثار پیدا شده در تالار پذیرایی کاخ آپادانا، شیرهایی است که روی کاشی لعاب¬دار با رنگ¬های مختلف نقش شده است.
تپه مسجد سلیمان
تپه مسجد سلیمان واقع در نزدیکی مسجد سلیمان کنونی، سابقاً مسکن امرا و سلاطین بوده و سه ایوان در این محل دیده میشود. از نظر گیرشمن این منطقه آثار باقی مانده از دوران هخامنشیهاست. که بدعتی در نجد ایران به شمار میرود و تنها در ناحیه اورارتو از این نوع سبک ساختمان سازی وجود دارد.
بردنشانده
بنای دیگری مشابه بنای تپه مسجد سلیمان به نام «بردنشانده» وجود دارد. گیرشمن این دو بنا را به همراه بنای پاسارگاد، اسلاف تپه تخت جمشید میداند. البته قابل ذکر است که آندره گدار این دو مکان را متعلق به دوره اشکانیها میداند.
سرزمین بختیاری در دوره اشکانی
خوزستان و سرزمین بختیاری در زمان سلطنت مهرداد اول (۱۷۱-۱۳۸ ق.م)، تحت حکومت اشکانیان درآمد. درباره دین و اعتقادات مذهبی در دورههای مقدونی و اشکانی اطلاع چندانی در دست نیست، اما آنگونه که از شواهد بر میآید، تثلیث اهورا مزدا ـ مهر ـ ناهید که در روزگار هخامنشیان پرستش میشد در زمان پارتیان نیز مورد توجه بوده است.ناهید معادل پارسی « الهه نانا»یِ عیلامی است که پرستش آن هنوز ادامه داشت. در گورستانهای کشف شده از دوران اشکانی مردگان با لوازم تدفین در تابوتهای سفالین دفن شده بودند. این مسأله نشان دهنده این مطلب است که در این دوره هنوز کیش زرتشت مذهبی رسمی نبوده است. زیرا رسم زرتشتیان در مورد دفن مردگان به این صورت بوده که کالبد مرده را طعمه جانوران و پرندگان میساختند و آن را به خاک نمیسپردند.
همچنین در دوره پارتیان، خرم آباد لرستان یکی از مراکز بزرگ و عمده مهرپرستی بوده است. در حال حاضر در جنوب غربی شهرستان خرم آباد آثاری از دوران مهر پرستی به چشم میخورد. در دره مشهور به «بابا عباسی» در کنار سفید کوه دخمهای بر سینه این کوه وجود دارد که یادگار دوران مهرپرستی ایرانیان است. این دخمه دارای چند ستون و چهار دیوار میباشد. مردم این منطقه، این دخمه را که مدعیاند قبری در آن وجود دارد، به مقبره « بابا عباسی» می شناسند. مردم بر اساس اعتقادات کهنی که دارند، نذوری از قبیل مهرهای رنگارنگ و … تقدیم میکنند و دخیل میشوند، هر چند اثری از قبر در این دخمه مشاهده نمیشود، اما باور عامه آن نواحی بر این است که « بابا عباسی» در این مکان مدفون است. روی این اصل می توان گفت که این اعتقاد کهن و احترام به این دخمه از یک اعتقاد کهن مهرپرستی به یادگار مانده است، زیرا تا زمان اشکانیان دخمه¬ها و معابد مهرپرستی رونق داشتند. علاوه بر اینها در دوره اشکانی آئین یهود هم در ایران نفوذ محدودی داشت. در شهر شوش یهودیان سکونت داشتند و در آزادی کامل به سر میبردند. همچنین با ظهور حضرت عیسی در زمان سلطنت مهرداد چهارم، مسیحیت در خوزستان نیز وارد شد و دیرهای متعددی در این سرزمین بنا شد.
آثار باقی مانده از دوره اشکانی در سرزمین بختیاری
سرزمین بختیاری در دوره ساسانیان
پس از فروپاشی دولت اشکانی سرزمین بختیاری نیز به تصرف سلسله ساسانی درآمد. با آغاز کار سلسله ساسانی، دین زرتشت نیز رسمیت یافت. وجود آتشکدههای فراوان در سراسر ایران و از جمله در سرزمین بختیاری نشان دهنده نفوذ دین زرتشت است. در سالهای اخیر در بسیاری از ویرانههای آتشکدههای ایران تحقیقات علمی به عمل آمده است، که از آن جمله ویرانههای آتشگاهی بسیار معروف در بالای تپهای در نزدیکی اصفهان است. معمولاً ساختمان آتشکدهها عبارت از بنای گنبدداری به همراه ابنیه اضافی دیگر در اطراف آن بوده است.
برخی از این آتشکدهها خصوصاً در شهر اصفهان و خوزستان تا قرن چهارم هجری برپا بودهاند. از جمله آتشکدهای که در ایذه وجود داشت و تا زمان هارون الرشید عباسی فعال بوده است. با توجه به مطالب این فصل میتوان اینگونه نتیجه گیری کرد که از آنجا که سرزمین بختیاری نیز در طی دورههای مختلف تحت نفوذ و سلطه همین حکومتها بوده است، پس قاعدتاً با ایجاد هرگونه تغییر و تحول در عقاید مذهبی این حکومتها، سرزمین بختیاری نیز تحت تأثیر قرار می گرفته است. اگرچه با وجود ایجاد تحولات فراوان در عقاید مذهبی، یادگارهایی از این اعتقادات همچنان در بین اقوام مختلف از جمله بختیاریها دیده میشود. احترام و حتی گاهی سوگند یاد کردن به نیروهای طبیعت مثل درختان، آتش، آب، آفتاب و … از این قبیل اعتقادات در بین بختیاریها به شمار میروند.
به قلم: دکتر عزتاله عبدالهی نوروزی
تخریب نقش برجسته باستانی ۵ هزارساله کول فرح در ایذه
خبرهای بد درباره میراث فرهنگی موضوع تازهای نیست، اما اینکه تخریب آثار باستانی به دست مرمتگران سازمان میراث فرهنگی رخ دهد، اتفاق تازهای است. این همان اتفاقی است که برای یادگار تمدن عیلامی در استان خوزستان و در سرزمین بختیاری رخ داده است. خبرآنلاین دیروز در گزارشی از آسیبدیدن نقشبرجسته شماره دو «کول فرح» باستانی خوزستان خبر داده است. در این نقشبرجسته یک کاهن درحال عبادت نشان داده شده و در مقابل کاهن یک گاو قرار دارد و فردی که دارد گاو را قربانی میکند. فرد قربانیکننده شکم گاو را پاره میکند و یک نفر در کنار آنها درحال رقص است. پشت سر کاهن چهار نفر قرار دارند. این گمان وجود دارد که این چهار نفر پیش از اضافه شدن کاهن وجود داشتهاند که اگر درست باشد قدمت این نقش برجسته به ۵هزارسال پیش میرسد.
فرامرز خوشاب، دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه در اینباره گفته است: «متاسفانه یکسال پیش مسئولان اداره میراث فرهنگی خوزستان، این منطقه تاریخی را به عدهای پیمانکار واگذار کردند. امیدوارم که ابزار این پیمانکارها را ببینید و قضاوت کنید آیا مسئولان میراث فرهنگی میدانستند که به چه کسی دارند اجازه مرمت نقشبرجسته دوره ایلامی کول فرح را میدهند؟» اکنون مسئولانی که این اجازه را صادر کردهاند از سازمان رفته و در پست و جایگاه دیگری مشغول به کار هستند، اما سوال خوشاب این است که ای کاش آنها را بیاورند و بپرسند که چه دلیل و توجیه فنی برای واگذاری این نقشبرجسته به پیمانکاران وجود داشته است. با چه دلیل و توجیه فنی نقشبرجسته باستانی را بدون هیچ آزمایش فنی و آنالیزی مرمت کردهاند؟ مرمت این نقشبرجسته آیا با بناهای ساختمانی جدید فرقی ندارد؟ این مسئولان بزرگترین خیانت را به این نقشبرجسته کردهاند.
وضعیت نامناسب این نقشبرجسته درحالی است که این روزها بحث جهانی شدن «کول فرح» مطرح است. کولفرح یا کولفره، تنگهای در هفت کیلومتری شمال شرقی ایذه، شامل ۶ نقشبرجسته متعلق به دوره عیلامیان است که با توجه به سنگنبشتههای بهجا مانده و بقایایی از محل زندگی آنها در گذشتههای دور که در میان کوهها باقی مانده مانند گورها، کانال آب و بقایای ساختمان و نقطه دیدبانی میتوان گفت که این محل پرستشگاه نارسینا، یکی از خدایان ایلامی بوده است.
منطقه باستانی کول فرح متعلق به دوران ایلامی است که ریشههای تمدن هخامنشی را میتوان در آن جستوجو کرد. دلایل تطبیقی دروازه ملل کاخ آپادانا در تخت جمشید، دقیقا کپی نقشبرجسته شماره چهار کول فرح ایذه محسوب میشود که مراسم بار عام را به تصویر کشیده است. در این سایت باستانی ابزار موسیقی، تشریفات نظامی و سیاسی روی نقشبرجستهها به زیبایی جان گرفته که نشان از اهمیت این سایت باستانی دارد.
خرداد ۱۳۹۵ ـ سایت سرزمین ما
bigtheme
آذر ۱۰, ۱۴۰۳ ۰
آذر ۱۰, ۱۴۰۳ ۰
آذر ۰۹, ۱۴۰۳ ۲۰
آبان ۲۷, ۱۴۰۳ ۲
آذر ۱۰, ۱۴۰۳ ۰
آذر ۱۰, ۱۴۰۳ ۰
آذر ۰۹, ۱۴۰۳ ۲۰
آبان ۲۷, ۱۴۰۳ ۲
ویژه تاریخ و فرهنگ ایران و سرزمین بختیاری، سرزمین آفتاب، سرزمین آزاد، سرزمین آریایی، سرزمین کوهساران بلند، سرزمین رودهای خروشان، سرزمین چشمه ساران زلال، سرزمین جنگلهای سرسبز، سرزمین دشت های زیبا، سرزمین برف و آب و آفتاب، سرزمین تاریخ و تمدن دیرینه، سرزمین فاتحان مشروطیت، سرزمینی در قلب ایرانزمین… بختیاری بزرگترین قوم ایرانی و آریایی در ایران و تنها قوم صددرصد شیعه..*این سایت آزاد، مستقل و مردمی است. تاسیس1391
شهریور ۳۱, ۱۳۹۷ ۲۶
خرداد ۱۹, ۱۴۰۳ ۲۴
آذر ۱۷, ۱۴۰۲ ۲۳
اسفند ۱۱, ۱۴۰۲ ۲۲
آذر ۰۹, ۱۴۰۳ ۲۰
خرداد ۰۲, ۱۳۹۵ ۱۷
تیر ۱۲, ۱۳۹۵ ۱۶
آبان ۰۶, ۱۳۹۵ ۱۵
خرداد ۲۰, ۱۳۹۲ ۱۳
مرداد ۱۰, ۱۳۹۵ ۱۲
آذر ۱۱, ۱۴۰۲ ۱۰
دی ۰۳, ۱۳۹۴ ۱۰
شهریور ۰۸, ۱۳۹۵ ۸
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳ ۸
مهر ۲۶, ۱۴۰۱ ۷
آذر ۱۰, ۱۴۰۳ ۰
آذر ۱۰, ۱۴۰۳ ۰
آذر ۰۹, ۱۴۰۳ ۲۰
آبان ۲۷, ۱۴۰۳ ۲
آبان ۱۷, ۱۴۰۳ ۱
تیر ۲۸, ۱۴۰۳ ۰
تیر ۰۱, ۱۴۰۳ ۴
خرداد ۱۹, ۱۴۰۳ ۲۴
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳ ۸
اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۳ ۰
اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳ ۰
اردیبهشت ۰۷, ۱۴۰۳ ۲
اردیبهشت ۰۵, ۱۴۰۳ ۰
فروردین ۲۹, ۱۴۰۳ ۰
فروردین ۲۴, ۱۴۰۳ ۰
8 ماهپیش
آذر ۱۰, ۱۴۰۳ ۰
گرامیداشت پژمان بختیاری شاعر بزرگ ایران در دانشگاه فرهنگیان به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد،...آذر ۰۹, ۱۴۰۳ ۲۰
زندگینامه و آثار/ زادگاه پژمان «دشتک بختیاری» در دامنه کوهساران بلند بختیاری، منتهی به «زردکوه» و در کنار سرچشمه های...آبان ۲۷, ۱۴۰۳ ۲
تمدید شد/ مهلت ارسال مقالات ۱ اسفند برگزاری همایش: ۸ اسفند۱۴۰۳ همایش ملی زندگی، آثار و شخصیت پژمان بختیاری (شاعر بزرگ...تیر ۲۸, ۱۴۰۳ ۰
📙کتاب” دشتک بر بلندای تاریخ ” منتشر شد. کتاب “دشتک، بر بلندای تاریخ بختیاری” تالیف «رضا بهرامی دشتکی» پس از سالها...خرداد ۱۹, ۱۴۰۳ ۲۴
معرفی کتاب: این اثر پژوهشی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فهرست آثار فاخر قرار گرفت و مورد حمایت ویژه واقع گردید…...اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳ ۸
تاریخ بختیاری از آغاز تاکنون مقدمه: سرزمین ایران از آغاز دوران تاریخی به تدریج شاهد شکل گیری کهن ترین تمدن های بشری بود...اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۳ ۰
پژمان بختیاری در کلام دکتر کزازی دکتر میرجلال الدین کزازی استاد بزرگ زبان و ادبیات پارسی در سخنانی درباره شخصیت شاعر...اردیبهشت ۰۷, ۱۴۰۳ ۲
آثار منظوم و منثور پژمان بختیاری شاعر بزرگ معاصر + نصاویر فهرست کتاب ها و آثار پژمان بختیاری: پژمان بختیاری شاعری...فروردین ۲۹, ۱۴۰۳ ۰
زندگینامه دکتر قیصر امین پور (۱۳۳۸-۱۳۸۶) از شاعران بزرگ معاصر دکتر قیصر امینپور از شاعران بزرگ ایران پس از انقلاب...اسفند ۲۴, ۱۴۰۲ ۲
صفحه پژمان بختیاری ویژه زندگی، اشعار و آثار حسین پژمان بختیاری شاعر بزرگ ایران ■ـ زندگینامه پژمان بختیاری ...اسفند ۱۷, ۱۴۰۲ ۰
در همین کوهستان زنی می زیسته که برابر صد مرد در سرنوشت تاریخ معاصر ما دخیل بوده است. مقصودم «بی بی مریم بختیاری» است…...سرزمین بختیاری در قسمتهای وسیعی از فلات مرکزی و جنوب غربی ایران در میان رشته کوه های زاگرس میانی اغلب در استان های: «چهارمحال بختیاری، خوزستان، اصفهان، لرستان، کهگیلویه بویراحمد» و بخش هایی از استانهای «فارس، بوشهر، مرکزی، ایلام و..» قرار دارد.
علاوه بر آن جمعیت عظیمی از بختیاری ها در تهران، اصفهان، شیراز، اهواز، قم و کرج و.. سکونت دارند و با احتساب سایر اقوام لرتبار گستره وسیع تری پیدا می کند. سرزمین پهناور بختیاری از موقعیت طبیعی و جغرافیایی ویژه ای در قلب ایران زمین برخوردار است.
بزرگترین رودخانه های کشور «زاینده رود»، «رود کارون» و «رود دز» از «زردکوه بختیاری» سرچشمه می گیرند. با طبیعت بکر و زیبا، رودهای خروشان، چشمه ساران زلال، جنگلهای سرسبز و مناطق دیدنی و گردشگری بی نظیر...