شهریور ۰۴, ۱۳۹۴ سرزمین ما انتقادی و اجتماعی, موضوعات سایت ۰
گرایش شدید مردان ایرانی به مدل های آرایش!/ تقلب وحشتناک در بازار مواد غذایی!
غفلت متولیان کشور از فرهنگ چه بلایی بر سر جامعه می آورد:
گرایش شدید مردان ایرانی به مدل های آرایش!/ تقلب وحشتناک در بازار مواد غذایی!
بجز دهه اول انقلاب که فرهنگ و مسائل عملی اعتقادی در صدر نگرش و روش کاری متولیان کشور بوده است با تاسف باید گفت گرفتار شدن در ورطه مسائل سیاسی و اقتصادی و نفوذ تفکر لیبرالی و منفعت گرا در میان مسئولان و دستگاههای دولتی و عدم اعتقاد به هزینه کردن در بخش فرهنگ و هنر و آموزش و پرورش، موجب غفلت از فرهنگ و آسیب های اجتماعی و فرهنگی فراوانی شده است و نتایج وخیمی برای جامعه بویژه جوانان پدید آورده است که همچنان رو به گسترش است.
متولیان امور همچنان سر در برف کرده و همه چیز را نادیده می انگارند و برخی نیز فقط به ظواهر بسنده کرده و علل و عوامل این روند که در درون رفتار و عملکرد دولت و نطام نهفته است را در نظر نمی گیرند در گزارش زیر دونمونه از تغییر فرهنگ جامعه و بی توجهی به مسائل انسانی آورده شده است که اگرچه عوامل و رسانه های جهانی همچون ماهواره و شبکه های اجتماعی در این معضلات موثر هستند اما بدون شک مقصر اصلی آن را باید در عملکرد مسئولان کشور و برنامه ریزان بی توجه به امور فرهنگی دانست:
گرایش شدید مردان ایرانی به مدل های آرایش!
حالا آرایشگاه رفتن برای برخی از این مردان جوان، تنها به یک شامپو کردن و کوپ معمولی ختم نمیشود، آنها در این سالنهای زیبایی، کار زیاد دارند، باید به موهایشان برسند، رنگ کنند، کوتاه کنند، مش در بیاورند، کف سر را طراحی کنند، ابرو درست کنند، ریش را فُرم دهند، اپیلاسیون کنند.
شهروند در گزارشی نوشت:
موی بدن را لیزر میکنند، نه یکی دو جا که «فول بادی». پیشانی را کادره میکنند، تا شبیه فلان هنرپیشه شوند، ژل تزریق میکنند تا گونه یا چانهشان برجسته شود، مید فیس (همان میان صورت) پُر و فکشان زاویهدار؛ به قول خودشان شبیه محمدرضا گلزار یا فلان هنرپیشه و مانکن خارجی شوند. انتهای ابروها را بوتاکس میزنند تا مدلدار شود؛ از همان مدلها که انتهایش بالا میرود و نصف ابرو دیگر تقریبا وارد پیشانی شده. با موهایشان بلاتکلیفاند، یک بار دِرِد میکنند؛ از آن بافتهای گره ای، یک بار بلند میکنند میبافند و مهره میاندازند. اگر کوتاه است، اکستنشن میزنند، رنگ میکنند؛ هایلایتهای بلوند، قرمز، آبی یا حتی مشهای سوزنی. اگر هم نخواهند، فقط یک شاخهای از مو را دکلره میکنند و هر بار به رنگی در میآورند، هر میهمانی یک رنگ، یک مدل.
وسط سرشان را با تیغ طراحی میکنند. ابروها را نه مرتب که حالا دیگر مدلدار در میآورند. ریش هم که داستان دیگری دارد. جاسمین، خربزهای، کله قندی. این روزها ریش را میشود بههزار شکل در آورد، رنگ کرد، روغنها و کرمهای صافکننده زد و خوشگلترش کرد. خلاصه خرجشان بالا رفته، میخواهند جذاب یا حالا جذابتر شوند. پسران و مردان جوان را میگویم. همانها که یا درحال گذر از نوجوانی هستند یا دیگر برای خودشان جوانی شدهاند. پسرانی که با آرایش جدید موها و انجام عملهای زیبایی صورت و انتخاب لباسهای خاص، مفهوم دیگری از مرد بودن دارند.
مردان در صف، مرکز لیزر در میدان تجریش
«ورود» آنها به مراکز لیزر و کلینیکهای پوست و مو زنانه، دیگر مثل گذشته، «ممنوع» نیست. مردانی که قبلا یک کِرم ضدآفتاب را بهعنوان یک عنصر تهدیدهکننده مردانگی میدیدند، حالا درست مثل خیلی از زنان، روی صندلیهای انتظار پزشکان پوست و مو و جراحان زیبایی مینشینند و منتظرند، منتظر بوتاکسهای ۵٠٠ تا ٧٠٠هزار تومانی که هر ۶ ماه باید تمدید شود. ژلهایی که هر سی سی اش، ٧٠٠هزار تومان است و دو سالی دوام دارد یا لیزر فول بادی که هر جلسه، یکمیلیون و ۴٠٠هزار تومان آب میخورد.
هیچ چیز نمیتواند جلوی آنها را بگیرد. آنها دیگر مشتریان پر و پا قرص این مراکز هستند. نگاههای پرسشگر و کنجکاو زنان، بر روی صورت و تاتوهای تن سنگینی نمیکند. قلمهای سفید مخصوص لیزر را برمیدارند، ریش و پیشانی را کادره میکنند و میروند زیر دست پزشک. پیشانی امیرتتلو(خواننده) و صورت زاویه دارِ محمد رضا گلزار، آرزوی خیلی از آنهاست.
« گاهی دو سه نفری میآیند، مینشینند و به هم پیشنهاد تزریق ژل و بوتاکس میدهند.» این را «زهرا میراشه»، متخصص پوست و موی یکی از کلینیکهای لیزر شمال شهر میگوید. اشارهاش به پسران و مردان جوانی است که با هم به این مرکز میآیند و میخواهند تغییراتی روی خودشان انجام دهند. بیشترشان بادی بیلدینگی (بدنساز)هستند، برنزه، با تاتوهای بزرگ، روی گردن و سینه و بازو. میراشه میگوید: « هفتهای چندین نفر از مشتریهای مرد برای لیزر فول بادی داریم و اصرار دارند که مو نداشته باشند.»
میراشه، مورد زیاد دارد. از مردان جوانی که با دخترانی آمدهاند و به درخواست دختر، ژل لب تزریق کردهاند تا مرد ۵٠ سالهای که میدفیساش(اطراف بینی) را ژل زده: « یک بار دختری با دوستش آمده بود و از من خواست برای دوستش ژل لب تزریق کنم، میگفت، «این دوستم لب نداره، یه لب مردونه قشنگ براش درست کن.» منم تا جایی که میشد ژل زدم. از اینها کم نیستند. اما بیشترشان تنها میآیند، خیلی هم برایشان مهم نیست لبها زنانه شود یا مردانه بماند. اما مهم است که خیلی تابلو نشوند.»
تزریق بوتاکس برای مردان از نظر این متخصص پوست، قابل قبول است. او معتقد است برطرف کردن چین و چروکهای صورت، مسأله عجیبی نیست، بههرحال همه تمایل به جوانتر شدن دارند اما نکتهای که وجود دارد، پایین بودن سن پسرانی است که برای این کار میآیند: « پایین بودن سن یک طرف، لحن و آوای حرف زدن برخی از این افراد، یک طرف دیگر. وقتی با برخی از این مراجعه کنندهها صحبت میکنم، یک حسی به من دست میدهد، جوری انگار گرایشهای جنسیشان با دیگران فرق میکند، یک جوری زنانه رفتار میکنند.»
بیشتر از همه اینها اما آنچه این متخصص روی آن تأکید میکند، توجه بیش از حد مراجعهکنندههای مرد به کلینیک های زیبایی پوست و صورت است: «هر بار که میآیند اینجا، میخواهند یک کاری روی صورت انجام دهند، میخواهند با بوتاکس ابروها را فشن کنند، یعنی ببرند بالا یا فک شان را با ژل، زاویهدار کنند، بعضی حتی با لبهای ژلزده میآیند و میخواهند ترمیم کنند، خیلیها حتی به جای جوش هم حساساند. آنقدر که مراجعهکنندگان مرد کلینیک ما این روزها حساس هستند، زنان نیستند. من فکر میکنم شاید از وقتی بدنسازی مد شده، پسرها بیشتر به خودشان میرسند و قشنگی پوست برایشان مهم شده، بعضی کلینیکهای مرجع هستند که روزی ۴، ۵ مراجعهکننده مرد دارند.»
میراشه میگوید تمایل عجیب به زیبایی بینقص با جراحی بینی شروع شد. پسرانی که بینیهای مردانه را کوچک و سربالا کردند، خود به خود صورتشان هم زنانه شد: «کسانی که بینیشان را عمل کردند، همانها هم به زیبایی پوست و صورتشان توجه میکنند و میخواهند خوشگلتر شوند.» او معتقد است، مردی که بوتاکس میزند، حتی صورتش را با ژل پُر میکند یا بینی عمل میکند، مشکل رفتاری ندارد، آنهایی که در این زمینه افراط میکنند، مشکل دارند: «ما شاهد یک تغییر رفتار در میان مردان هستیم.»
تغییر برخی نگرش ها
نه فقط کلینیکهای لیزر و زیبایی که این روزها نگاهی به ویترین مغازهها هم نشان میدهد نگاه و سلیقه مردان نسبت به آنچه هستند و آنچه میپوشند تغییر کرده است. ویترین مغازهها که پیراهنهای رنگی و گلدار با شلوارهای پاچه تنگ و کوتاه و به قول خودشان زاپدار (بخوانید پاره)، پُر شده، از آلبوم آرایشگاههای مردانه با انواع مدلهای کوپ و رنگ مو و از فروش بلیت استخرهای روباز. رفتار مردان تغییر کرده: «قبلا زنان چهرههای خشن و مردانه دوست داشتند، اما حالا برخی زنان میخواهند مردان بیعیب شوند، موردهایی بوده که زنان همسرانشان را میآورند و میگویند برای شوهرم بوتاکس بزن خط خندهاش محو شود یا خال صورتش را بردار. زنان هم مردان بیعیب میخواهند، مثل مانکنها. آنها دوست دارند مردشان پوست و مو و بدن خوبی داشته باشد.» آنها نه فشن استایلیست هستند، نه مدلاند و نه حتی در زمینه مُد فعال اند، نه جلوی دوربین میروند، نه بی چین و چروک بودن صورت و برجسته بودن لب و گونه و … درآمدی برایشان دارد. آنها همین آدمهای عادی هستند. همین مغازهداران، دانشجویان و رانندگان و حتی شاید از پزشکان: «مردان دیگر ابهت مردانه ندارند، مردی که بینی عمل میکند و بوتاکس و ژل میزند و بدن بی مو دارد، بهطور کل مفهوم مرد بودن را تغییر داده.» میراشه اینها را میگوید.
آنها، پول زیاد برای سر و صورتشان خرج میکنند. لیزر و بوتاکس و ژل تزریق میکنند، تاتو میزنند و خودشان را برنزه میکنند، تا خوشتیپتر شوند و برای کامل شدن این حلقه و نشان دادن تمام زحمات و میلیونها تومان پولی که هزینه کردهاند، پیراهن و تیشرتهای توری با یقههای باز میپوشند، شلوارهای کوتاه و تنگ به تن میکنند و با کفشهای بدون جوراب، خوش تیپی، به مفهوم خاص خودشان، را به رخ میکشانند.
آرایشگاهها، شهر فرنگ مردان جوان
پسرهای جوان در کنار همه اینها، آرایش مو را هم یکی از بخشهای مهم خوشتیپی میدانند، وقتی موها را بلند میکنند، میبافند و مهره میاندازند یا رنگ میکنند، مش و های لایت، یا طراحی میکنند، شاخهای رنگ میکنند، ریشها را بلند و فرمدار میکنند، رنگ میکنند و…
حالا آرایشگاه رفتن برای برخی از این مردان جوان، تنها به یک شامپو کردن و کوپ معمولی ختم نمیشود، آنها در این سالنهای زیبایی، کار زیاد دارند، باید به موهایشان برسند، رنگ کنند، کوتاه کنند، مش در بیاورند، کف سر را طراحی کنند، ابرو درست کنند، ریش را فُرم دهند، اپیلاسیون کنند. «امیر» ٢٨ ساله است، بهخاطر استایل خاصی که در آرایشگری دارد، در مدت زمان کوتاهی، ١٢هزار نفر در اینستاگرام، فالوور (دنبال کننده) دارد: «میشود گفت دیگر برند شدهام.» موها را مدل خامهای زده. از همانها که یک طرف مو بلند است و طرف دیگر، کف سر پیداست. در گروه پسرهای خوشتیپ و ساده قرار میگیرد. میگوید: «الان دیگه ریش خیلی مُد نیست، بیشتر مدل خامهای یا ایتالیایی مد شده برای مو که یکم دورش را سفید میکنند.» مشتری زیاد دارد، هر کس یک مدل میپسندد.« بعضیها ریش یا جاسمین را با موهایی که دورش سفید شده دوست دارند، بعضی ریش معمولی با موهای پُر تر، بعضی مدل خامهای، عدهای بلند، برخی رنگ شده. همه مدلی میآیند، بعضی مدلها هم اسمش خندهدار است، مثل ریش خربزهای یا کله قندی.»
امیر از مشتریهایش میگوید، کسانی که هفتهای یک بار میآیند مو رنگ میکنند؛ رنگهای فسفری: «بعضی میخواهند هر هفته که میهمانی میروند، یک رنگی باشند، به همین خاطر پایه مو را به ٩ میرسانم، سفید که شد، هر رنگی که بخواهند درمیآورم. بعضی هم فقط یک سمت مو را رنگ میکنند، بعضی ریشها را مدلدار رنگ میکنند یا سرشان را طراحی میکنند. پسرها تنوع زیاد دارند، حتی بیشتر از دختران. خیلی دنبال این هستند که جلبتوجه کنند. بعضی با خیلی مرتب بودن و بعضی با شلختگی. هدف ولی یکی است.»
امیر میگوید: « خیلی از مشتریهایم که میخواهند مو رنگ کنند یا ابرو بردارند و … عمدتا گرایش و تمایلات زنانه دارند، اینها تعدادشان درحال زیاد شدن است.» این آرایشگر جوان، اپیلاسیون هم انجام میدهد، کل بدن قیمتاش از ٨٠هزار تومان شروع میشود، قیمت به پرمویی مردان بستگی دارد: « اپیلاسیون برای آنها که پر مو هستند به هر جلسه ١٠٠ تا ١۵٠هزار تومان هم میرسد، خیلیها آدمهای عادی هستند، اما دوست ندارند مو داشته باشند.» افراد با تیپهای خاص زیاد به مغازهاش در ونک پارک، رفت و آمد میکنند: « بعضی تیپها واقعا خندهدار است، شلوارهایی که فاقش روی مچ پاست یا موهای تیغ زده با گوشوارههای بلند تا نزدیک چانه و ریشی که تا روی شکم بلند شده است.»
نمیتوان براساس ظاهرحکم قطعی صادر کرد
مجتبی دلیر، متخصص روانشناسی و مدرس دانشگاه است. به اعتقاد او، این تغییر در الگوی رفتاری عدهای از مردان جوان دلایل متعددی دارد: « در یک دستهبندی کلی میتوان این افراد را به دو دسته مبتلایان به انحراف یا اختلال روانی- جنسی و افراد فاقد مشکل جنسی تقسیم کرد. در مواردی که مشکل روانی- جنسی وجود دارد ما با پیوستاری از مبتلایان به اختلال هویت جنسیتی و سایر اختلالات جنسی روبهرو هستیم که از قوانین موجود مرتبط با اختلال هویت جنسیتی سوءاستفاده میکنند. اما در مورد جوان و نوجوان بدون مشکل جنسی واقعی این گونه رفتارها به دلایل مختلفی ازجمله فرآیند کسب هویت فردی و اجتماعی در دوران نوجوان، احساس حقارت، همرنگی با گروه همسال، یادگیری مشاهدهای و تأثیر ماهواره، حساسیت بیش از حد محیط و جلب توجه بروز پیدا میکند.» او این توضیح را هم میدهد که: « نمیتوان گفت که رفتار یک نوجوان پسر که مثلا زیرابرو برمیدارد یا موهایش را مش میکند و … نشانه تمایلات جنسی زنانه یا گرایش جنسی به همجنس است و اینگونه اظهارنظرها نیازمند بررسی تشخیصی و تخصصی روانشناس است.
این طور هم نیست که صرفا براساس پوشش ظاهری و برخی رفتارها و نشانهها حکم قطعی صادر کرد. اما قطعا برخی از این رفتارها بهنجار نیستند. چنانچه عموم مردم هم احساس خوشایندی نسبت به آن ندارند.» این روانشناس، تمام این رفتارها را نشات گرفته از دوره پرفشار و حساس نوجوانی میداند: «هویت نوجوان، درحال گذار از کودکی به بزرگسالی است و این فرآیند ممکن است طولانی هم شود و به سنین جوانی برسد. نوجوان از طرفی میخواهد بهعنوان فردی مستقل شناخته شود و از طرف دیگر امکانات و توانایی استقلال را ندارد. بنابراین زندگی روانی او گاهی بدون کسب هویت مستقل به گونهای میشود که گویا مرگ روانی- اجتماعی را تجربه میکند و در نتیجه برای گریز از این وضع دردناک به رفتارهای عجیب و غریب و آیینی و حتی رفتارهای مخصوص جنس مکمل روی میآورد. رفتارهایی که اغلب به وسیله گروه همسالان مورد تأیید و حمایت قرار میگیرد.»
تقلب وحشتناک در بازار مواد غذایی!
تقلب گسترده در بازار مواد غذایی، موج بیاعتمادی مشتریان ایرانی را به دنبال داشته است. اما این تقلبها به موارد جزیی و کماهمیت خلاصه نمیشود و حالا در غیاب نظارتهای کارآمد، گاهی اخبار هولناکی از پدیده تقلب در بازار مواد غذایی شنیده میشود. در این شرایط سودجویان با هدف به دست آوردن بالاترین سود ممکن از تجارت کثیف خود دست به تقلبهایی میزنند که این روزها نگرانیهای جدی برای سلامتی مردم را به دنبال داشته است.
تولید ١٠ تن آبلیمو از تنها ۴ لیتر اسید سولفور و گوگرد به تنهایی سود کلان بازیگران این تجارت غیراخلاقی را فاش میکند. کافی است بدانید در شرایطی که متوسط برداشت عسل طبیعی از یک کندو تنها ٣ تا ١۴ کیلوگرم است، متقلبان از یک کندو با استفاده از شکر ٨٠ کیلوگرم عسل برداشت میکنند و دسته دیگری عسلهایی به بازار روانه میکنند که از قند مصنوعی و بدون دخالت زنبور ساخته شده است.
در بازار روغن زیتون نیز برخی تجار در بستهبندیهای شیک، کالایی با عنوان روغن زیتون خارجی به مشتریان عرضه میکنند که درواقع یک نوع روغن خطرناک صنعتی و ارزانقیمت است که برای ساخت کرم و پمادها مورد استفاده قرار میگیرد و مصرف خوراکی آن در تمام کشورها منع شده است و متقلبان داخلی نیز بدون میوه زیتون و با استفاده از پارافین و روغن مایع و اسانس شیمیایی زیتون، اقدام به تولید روغن زیتون تقلبی میکنند. نکته غمانگیز ماجرا این است که به گواهی مسئولان سازمان استاندارد نام برخی برندهای سرشناس مواد غذایی کشور در لیست متقلبان بزرگ دیده میشود و همین اواخر یکی از همین برندهای سرشناس به جریمه مالی ٩٠٠میلیون تومانی محکوم شده است.
اما حلقه مفقوده این بازار، نظارتهای قانونی است که اجرا نمیشود. براساس قوانین موجود ناظران آزمایشگاهی کارخانههای تولیدی نباید در استخدام مالی کارفرما باشند و باید حقوق خود را از نهادی مستقل دریافت کنند. ولی این قانون سالهاست که در ایران رعایت نمیشود و دربسیاری از موارد کارکنان و متخصصین آزمایشگاههای کنترل کیفی کارخانجات حقوق خود را از کارخانهدار دریافت میکنند و همین موضوع موجب میشود که کیفیت فدای ارتباط مالی کارفرما و ناظران شود. در این گزارش بهطور مفصل به سه کالای بازار مواد غذایی پرداختهایم که در صدر تقلبهای بزرگ و عمده قرار دارند.
اسیدی که خاک را نابود میکند!
آبلیمو یکی از بزرگترین تقلبات بازار مواد غذایی ایران را تشکیل میدهد. بنا به ادعای «محمد میررضوی» دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران و عضو کانون انجمنهای صنفی مواد غذایی ٩٩درصد آبلیموهای موجود در بازار کشور تقلبی هستند و متقلبان از این بازار سود هنگفتی به جیب میزنند.
او در گفتوگو با ایسنا اعلام کرده که برای تشخیص این سود کلان کافی است که بدانید تنها با ۴ لیتر اسید سولفور و گوگرد، میتوان بدون استفاده از لیمو ١٠ تن آبلیموی تقلبی تهیه کرد. نکته غمانگیز بازار آبلیمو این است که حتی برخی برندهای بزرگ و سرشناس بازار ایران نیز از این سود هنگفت چشمپوشی نکرده و بارها در گزارشهای سازمان استاندارد نام سرشناسهای این صنعت دیده شده است، تا آنجا که بهتازگی یکی از همین برندهای سرشناس به ٩٠٠میلیون تومان جریمه از سوی سازمان تعزیرات محکوم شده است. گرچه کارشناسان معتقدند امکان تشخیص آبلیموی تقلبی به جز در آزمایشگاه وجود ندارد، اما برای دانستن این موضوع کافی است یک استدلال ساده را درنظر بگیریم: قیمت تمام شده آبلیموی صنعتی از نرخ لیموترش تازه در بازار پایینتر است. یک کیلوگرم لیموترش تازه در بازار بین ١٢ تا ١٧هزار تومان قیمت دارد. این درحالی است که یک لیتر آبلیمو بستهبندی حدود ٨ تا ١٠هزار تومان قیمت گذاری شده است.
بعد دوم این ماجرا نکات تکاندهندهای است که کارشناسان و مسئولان درباره تبعات مصرف آبلیموی تقلبی اظهار میکنند. «مهدی پورهاشم» مدیرکل سابق استاندارد و تحقیقات صنعتی تهران دراینباره به «ایسنا» گفته است که آبلیموهای تقلبی دودسته هستند. یک دسته آبلیمویی که بدون استفاده از میوه لیمو تولید میشود که محتوای آن اسید سولفور و گوگرد است و دسته دوم آبلیموی بسیار رقیق طبیعی با مقادیر بالای ترکیبات شیمیایی است.
وی ادامه میدهد: میزان مجاز استفاده از متابی سولفیت سدیم که یک ماده شیمیایی است در حد ٢۵٠ پیپیام است، زیرا این ماده مانع از تغییر رنگ و فساد میکروبی آبلیمو میشود. این در حالی است که نتایج آزمایش آبلیموهای موجود در بازار نشان میدهد که در برخی از آنها تا ۵ برابر یعنی نزدیک ١٢۵٠ واحد متابی سولفیت موجود است.
«مرتضی خدایی» رئیس شعبه ویژه رسیدگی به جرائم و تخلفات پزشکی و بهداشتی سازمان تعزیرات حکومتی تهران نیز در گفتوگو با «عصر ایران» به نکات تکاندهندهای از بازار آبلیموهای تقلبی اشاره کرده است. او دراینباره میگوید: در برخی موارد متقلبان اقدام به عرضه آبلیمو با آرم استاندارد کرده بودند. آبلیموهایی که به هیچ عنوان قابلیت مصرف انسانی ندارد و حتی برای معدوم کردن آن با مشکل مواجهیم. زیرا این آبلیموها آثار مخرب زیست محیطی داشته و حتی برای خاک مخرب است و به همین دلیل سازمان حفاظت محیطزیست برای معدوم کردن آن محدودیتهای قانونی اعمال کرده است اما این محصولات که خاک تحمل آن را ندارد به راحتی تولید و به مصرف انسانی میرسد.
فروش روغن پماد و کرم به جای روغن زیتون!
روغن زیتون یکی دیگر از رکوردداران تقلب در بازار ایران است. به گفته کارشناسان سازمان استاندارد روغن زیتون تقلبی بدون استفاده از میوه زیتون و با ترکیب پارافین، روغن مایع و اسانس زیتون ساخته میشود، اما تقلب در این کالا به همین موضوع محدود نمیشود و نوعی روغن زیتون در بازار ایران وجود دارد که اصولا مصرف خوراکی ندارد و در سایر کشورها برای تولید خمیر دندان، پماد و کرم مورد مصرف قرار میگیرد. این نوع روغن زیتون که با فعل و انفعالات شیمیایی و از تفاله زیتون (پومیت) استخراج میشود بسیار خطرناک و سرطان زاست و مطابق قوانین کشور واردات و عرضه آن بهعنوان روغن خوراکی ممنوع است. اما سودجویان این نوع روغن زیتون را با یکسوم قیمت از کشورهایی مانند ترکیه و ایتالیا وارد کرده و با نرخ روغن زیتون خوراکی به مشتریان ایرانی میفروشند.
«محمدعلی یوسفی» مدیرکل استاندارد گیلان در اینباره به ایسنا میگوید: روغنهای زیتونی که به صورت فله یا در بستهبندیهای زیبا و با نامهای خارجی از مبادی غیرقانونی وارد میشوند، روغن تفاله زیتون است که با پارافین خوراکی مخلوط هستند و طبق آزمایشهای انجام شده، اغلب این روغن زیتونها به لحاظ افزودنیهای غیرمجاز سرطانزا هستند.
«رمضان ملکرودی» عضو شورای ملی زیتون نیز در اینباره به «ایرنا» توضیح میدهد: روغن زیتون طبیعی از گوشت میوه تازه و به روشهای مکانیکی استخراج میشود، اما ممکن است ۵ تا ٧درصد روغن در تفاله زیتون باقی بماند که توسط تجهیزات روغنکشی قابل استحصال نیست و بنابراین با استفاده از گرما، حلالها و فعل و انفعالات شیمیایی بهطور مجدد از این تفاله روغن گرفته میشود که به هیچ عنوان کیفی نیست و به دلیل خطر بالای مواد شیمیایی حلال، مصرف خوراکی آن منع شده است و فقط مصرف صنعتی دارد.
ملکرودی ادامه میدهد: در سایر کشورها روی بستهبندی روغن پومیت حتما این موضوع را عنوان میکنند تا اشتباهی به مصرف خوراکی نرسد، اما در ایران برخی تجار برای برخورداری از حاشیه سود بالاتر این روغن را ارزانتر از روغن خوراکی زیتون میخرند و با عنوان روغن زیتون خوراکی به بازار عرضه میکنند.
براساس اعلام انجمن صنایع غذایی ایران مارکهای ولئو (Vawleo)، پوماس(Pomace)، آلبانو (Albano)، استیلا(Stilla)، زر(Zer)، پانتئولی(panteoli) و اورزانو (urzanoe) برخی از برندهای روغن زیتون تقلبی وارداتی در بازار ایران هستند.
bigthemeاسفند ۲۵, ۱۴۰۲ ۱
اسفند ۲۰, ۱۴۰۲ ۰
اسفند ۱۷, ۱۴۰۲ ۰
اسفند ۱۱, ۱۴۰۲ ۲۴
اسفند ۲۵, ۱۴۰۲ ۱
اسفند ۲۰, ۱۴۰۲ ۰
اسفند ۱۷, ۱۴۰۲ ۰
اسفند ۱۱, ۱۴۰۲ ۲۴
ویژه تاریخ و فرهنگ ایران و سرزمین بختیاری، سرزمین آفتاب، سرزمین آزاد، سرزمین آریایی، سرزمین کوهساران بلند، سرزمین رودهای خروشان، سرزمین چشمه ساران زلال، سرزمین جنگلهای سرسبز، سرزمین دشت های زیبا، سرزمین برف و آب و آفتاب، سرزمین تاریخ و تمدن دیرینه، سرزمین فاتحان مشروطیت، سرزمینی در قلب ایرانزمین… بختیاری بزرگترین قوم ایرانی و آریایی در ایران و تنها قوم صددرصد شیعه..*این سایت آزاد، مستقل و مردمی است. تاسیس1391
شهریور ۳۱, ۱۳۹۷ ۲۹
آذر ۱۷, ۱۴۰۲ ۲۶
فروردین ۱۹, ۱۳۹۷ ۲۵
اسفند ۱۱, ۱۴۰۲ ۲۴
مرداد ۱۴, ۱۳۹۷ ۲۳
خرداد ۰۲, ۱۳۹۵ ۲۳
تیر ۱۲, ۱۳۹۵ ۲۱
آذر ۱۰, ۱۳۹۱ ۲۰
دی ۰۳, ۱۳۹۴ ۱۷
مرداد ۱۰, ۱۳۹۵ ۱۶
خرداد ۲۰, ۱۳۹۲ ۱۳
آبان ۰۶, ۱۳۹۵ ۹
مهر ۱۴, ۱۳۹۴ ۸
اسفند ۲۵, ۱۴۰۲ ۱
اسفند ۲۰, ۱۴۰۲ ۰
اسفند ۱۷, ۱۴۰۲ ۰
اسفند ۱۱, ۱۴۰۲ ۲۴
دی ۲۴, ۱۴۰۲ ۲
دی ۱۶, ۱۴۰۲ ۱
دی ۱۴, ۱۴۰۲ ۰
آذر ۱۷, ۱۴۰۲ ۰
آذر ۱۷, ۱۴۰۲ ۲۶
آذر ۱۷, ۱۴۰۲ ۰
آذر ۱۲, ۱۴۰۲ ۲
آذر ۱۱, ۱۴۰۲ ۷
آذر ۱۰, ۱۴۰۲ ۰
1 هفتهپیش
2 هفتهپیش
2 هفتهپیش
3 هفتهپیش
4 هفتهپیش
اسفند ۲۰, ۱۴۰۲ ۰
نخستین کنگره سراسری بزرگداشت پژمان بختیاری (۱۳۸۲) نخستین کنگره بزرگداشت حسین پژمان بختیاری در دهم مهرماه سال ۱۳۸۲...اسفند ۱۷, ۱۴۰۲ ۰
در همین کوهستان زنی می زیسته که برابر صد مرد در سرنوشت تاریخ معاصر ما دخیل بوده است. مقصودم «بی بی مریم بختیاری» است…...اسفند ۱۱, ۱۴۰۲ ۲۴
رضا بهرامی نویسنده و پژوهشگر رضا بهرامی دشتکی(نویسنده و پژوهشگر) رضا بهرامی دشتکی نویسنده و پژوهشگر ایرانی اهل دشتک...دی ۲۴, ۱۴۰۲ ۲
صفحه پژمان بختیاری ویژه زندگی، اشعار و آثار حسین پژمان بختیاری شاعر بزرگ ایران ■ـ زندگینامه پژمان بختیاری ...تیر ۲۲, ۱۴۰۲ ۰
سردار اسعد چهره ملی و مذهب گرا در مشروطیت (به مناسبت ۲۲ تیرماه سالروز فتح تهران توسط بختیاریها و ۲۵ تیر ۱۲۸۸ سالروز...آذر ۰۱, ۱۴۰۱ ۶
زندگینامه و اشعار پژمان بختیاری شاعر بزرگ معاصر زندگی نامه پژمان بختیاری (۱۳۵۳ـ ۱۲۷۹) حسین پژمان بختیاری،...مهر ۲۶, ۱۴۰۱ ۸
به مناسیت یکم آبان سالروز درگذشت سردار اسعد بختیاری از رهبران بزرگ مشروطیت ایراناردیبهشت ۰۲, ۱۴۰۱ ۰
زندگینامه دکتر قیصر امین پور (۱۳۳۸-۱۳۸۶) از شاعران بزرگ معاصر دکتر قیصر امینپور از شاعران بزرگ ایران پس از انقلاب...اسفند ۱۷, ۱۴۰۰ ۱
سردار مریم بختیاری (۱۲۵۱-۱۳۱۶) + تصاویر برجسته ترین زن مبارز ایران زندگینامه بی بی مریم بختیاری (۱۲۵۱-۱۳۱۶) از زنان مبارز...آذر ۱۷, ۱۴۰۰ ۳
قهرمان ملی مبارزه با استبداد حکومت رضاشاه و اسطوره مقاومت ـ به موازات هر قطره خونی که از پیکر سردار رشید بختیاری بر روی...سرزمین بختیاری در قسمتهای وسیعی از فلات مرکزی و جنوب غربی ایران در میان رشته کوه های زاگرس میانی اغلب در استان های: «چهارمحال بختیاری، خوزستان، اصفهان، لرستان، کهگیلویه بویراحمد» و بخش هایی از استانهای «فارس، بوشهر، مرکزی، ایلام و..» قرار دارد.
علاوه بر آن جمعیت عظیمی از بختیاری ها در تهران، اصفهان، شیراز، اهواز، قم و کرج و.. سکونت دارند و با احتساب سایر اقوام لرتبار گستره وسیع تری پیدا می کند. سرزمین پهناور بختیاری از موقعیت طبیعی و جغرافیایی ویژه ای در قلب ایران زمین برخوردار است.
بزرگترین رودخانه های کشور «زاینده رود»، «رود کارون» و «رود دز» از «زردکوه بختیاری» سرچشمه می گیرند. دارای طبیعت بکر و زیبا، رودهای خروشان، چشمه ساران زلال، جنگلهای سرسبز و مناطق دیدنی و گردشگری بی نظیر است.