اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ سرزمین ما تاریخ و فرهنگ, موضوعات سایت ۰
مکتبخانه ها و مدارس نوین در بختیاری
مکتبخانه های قدیمی در ایران
در ایران باستان آموختن را ارج می نهادند و اگرچه برای همه طبقات امکان آموزش فراهم نبود اما طبقات معینی مانند شاهزادگان، دبیران و اشراف، لشگریان و.. در مکتبخانه های ویژه سواد یاد می گرفتند و محفل دانشمندان برای گسترش علم و دانش برپا بود. مرکز علمی بزرگ جندی شاهپور در دوره ساسانیان از مراکز معروف علمی در جهان بود.
در دین مبین اسلام نیز از همان آغاز به آموختن علم و دانش اهمیت ویژه ای داده شد طلب علم فریضه واجب دانسته شد و در کنار مساجد همواره محافل علم و دانش برپا بود. در سطوح بالاتر در سرزمین های اسلامی و ایران دانشگاهها ومراکز بزرگ علمی به همت دانشمندان ایرانی همچون نظامیه ها تاسیس گردید که تا قرن ها از مراکز بزرگ علم و دانش و تربیت دانشمندان و ادبا در جهان بودند.
نظام آموزشی ایران برای کودکان از روزگاران قدیم تا قبل از قرن معاصر نظام مکتبخانه ای بود. مکتبخانه ها پایه های مدارس امروزی هستند. مکتبخانه محل آموختن و یادگیری کودکان بود که افراد باسوادی با نام ملا یا میرزا، یا آخوند با شیوه های قدیمی در این مکتبخانه ها تدریس می کردند کلمه ملا هم به معنی معلم و هم به عنوان شخص باسواد و نویسنده اسناد بکار می رفت. خانواده ها کودکان خود را از سن شش سالگی به بعد مکتب می فرستادند و آموزش عمومی معمولا تا سن بلوغ کودکان ادامه داشت و پس از آن خانواده هایی که علاقمند به آموزش بیشتر فرزندان خود بودند دوره مکتب را در سطوح بالاتر ادامه می دانند.
در مکتب خانه اغلب در حد سواد خواندن و نوشتن تدریس می کردند و در سطح بالاتر برخی دروس ادبی و شرعیات تدریس می شد برخی دروس مکتبخانه: آموختن حروف الفبا یا ابجد ، نصاب الصبیان، آموزش قرآن(عم جزء)، آموزش احکام شرعی، صرف میر ، گلستان و بوستان سعدی و خمسه نظامی ، دیوان حافظ، مثنوی و… علم حساب (سیاق) نیز می آموختند سیاق عبارت بود از کلمه های مخفف عربی که ظاهرا از روی علایم پهلوی در حدود سال هشتاد هجری برای نوشتن دفترهای دیوان وضع شد و برای حساب و کتاب کردن به شیوه قدیمی بکار می رفت. برخی بزرگان قدیم هنوز برای حساب کردن از خط سیاق استفاده می کنند. مشق خط(خوشنویسی) خط ریز و درشت نیز در مکتبخانه تعلیم داده می شد. در مناطق بختیاری کتابهایی مانند منظومه فلک ناز و خورشید آفرین ، حیدر بیک، ملک جمشید و غیره را نیز می خواندند. برای نوشتن نیز معمولا از قلم و نی و مرکب سیاه استفاده می کردند ملزومات مکتبخانه را کودکان در خورجینی می گذاشتند و همراه خود می آوردند.
در ایران مکتبخانه به صورت مختلط بود ودر جاهایی که دختران نیز به مکتب می رفتند، دختر و پسر باهم به مکتب می رفتند آموزش در مکتبخانه تا سن بلوغ و قبل از ۱۵ سالگی بود بعد از آن کودکان باید وارد کار و اشتغال شوند. در مراحل بالاتر افرادی که مشتاق آموختن بودند باید وارد مدارس علمیه می شدند که حوزه های علمیه آن زمان بودند. شیوه آموزش در مکتبخانهها انفرادی بود. شاگردان مکتبخانه تابستان در حیاط و زمستان در اتاق بر فرشی که از خانه می آوردند مینشستند و رحل یا لوح در پیش داشتند. لوح یا رحل، صفحهای فلزی بود که با قلم نی و مرکب و یا جوهر بر روی آن نوشته سپس آن را میشستند. مکتبدار بر سکویی می نشست و ترکهای در دست داشت.نخست شاگردان بزرگ تر جلو آمده درس می گرفتند و سپس آنان به عنوان خلیفه مأمور آمورش به دیگران می شدند. در مکتبخانه از چوب و فلک برای تنبیه کودکان استفاده میشد..
معمولابرای تحصیل دستمزد معینی پرداخت نمی شود معمولا دستمزد ملای مکتبدار را خود مردم اغلب به صورت کالا و جنس بود پرداخت می کردند مانند مقداری گندم، کشمش، مواد لبنی یا گوشت و دیگر محصولات زراعی و دامی و متمکنین نیز به صورت لباس و پارچه و غیره پرداخت می کردند. گاهی نیز در اذای آموزش آنان که می توانستند کارهای مکتبدار را انجام می دادند مانند کمک در زراعت و جمع آموری محصول و برف روبی خانه و غیره و گاهی برای وی ولیمه می آوردند. و عده ای هیزم و سوخت برای مکتبخانه یا خانه ملا می آوردند. در برخی نقاط نیز مکتبخانه ها وقفی رایگان برای آموزش کودکان بویژه کودکان یتیم تاسیس می شد.
محل مکتب خانه ها مکانی بود که اغلب در مسجد محل تشکیل می شد یا در منزل ملای مکتبدار که دکان یا اتاق بزرگی بود که در آن حصیر یا نمد کهنه و مندرس همراه میز کوتاه، کرسی و تشکچه مکتب دار و چند ترکه آلبالو و چوب و فلک وجود داشت. در همه مناطق نیز مکتب خانه وجود نداشت بیشتر در نقاط برخوردار یا نقاطی که از نظر علمی و فرهنگی در سطح بالاتری بودند. بنابراین اغلب مردم ایران در آن دوران بی سواد بودند تا دوره مشروطیت تنها پنج درصد مردم باسواد بودند و تا قبل از انقلاب حدود ۳۰ درصد باسواد بودند. در بختیاری نیز به دلیل محرومیت در دوره پهلوی میزان سوادآموزی کم بوده است. دیتر اِمان پژوهشگر آلمانی در سال ۱۳۵۱ خورشیدی می نویسد: «بیش از ۸۰ درصد بختیاری ها از نعمت سواد محرومند»۱
مدارس نوین
اگرچه از زمان امیرکبیر در دوره قاجاریه و بعد از آن از دوره مشروطیت مدارسی به شیوه جدید در ایران تاسیس گردید اما تا اواسط دوران پهلوی (دهه ۱۳۳۰) هنوز مکتبخانه ها در بسیاری از نقاط ایران رواج داشتند امیرکبیر با تاسیس دارالفنون راه را برای شیوه نوین آموزش در ایران بازکرد و سپس در تبریز میرزا حسن رشدیه با حمایت امین الدوله، مدارسی به شیوه نوین ایجاد کرد. و به تدریج مدارس نوین جای مکتبخانه ها را گرفت. از آغاز مشروطیت، در قانون اساسی مصوب آبان ماه سال ۱۲۹۰ ش. آموزش اجباری برای هر ایرانی از هفت سالگی مقرر شده است، در مردادماه ۱۳۲۲ش نیز اجرای آموزش اجباری به تصویب مجلس رسیده و بر پایه ی آن می بایست در ظرف ده سال در همه ی کشور آموزش دبستانی اجرا شده باشد.
اما «در مدارس جدید تا اواسط دوران پهلوی «به میزان چشم گیری فرزندان مالکان، سرمایه دارها و کارمندان دولتی تحصیل می کردند و قشرهای زحمتکش مردم و دهقانان، کارگران، پیشه وران به طور کلی از امکان به مدرسه گذاشتن فرزندانشان محروم بودند… در نظام نوین آموزشی به تقلید از فرانسه دوازده سال تحصیلی وجود داشت شش سال اول آن در مدرسه ابتدایی سپری می شد و دوره شش ساله دبیرستان نیز از دو سیکل تشکیل می شد»۲
مدارس نوین در بختیاری:
در استان چهارمحال بختیاری و سرزمین بختیاری نخستین بار سردار اسعد بختیاری (از سران بزرگ مشروطیت) در سال ۱۲۸۳ هـ.ش مدارسی را با شیوه نوین در مرکز استان (شهرکرد) و جونقان تاسیس کرد و با هزینه شخصی خود معلمانی از تهران برای آموزش در این مدارس به بختیاری آورد. و به تشویق وی دیگر خوانین بختیاری در بروجن، سورشجان، شلمزار ، گهرو و… و سایر نقاط بختیاری مدارسی را تاسیس کردند. در سال ۱۲۸۷ شهاب السلطنه در بروجن با اختصاص منزل خود مدرسه شهاب را بنا نهاد. در سال ۱۳۰۸ منوچهرخان اسعد پسر سردار اسعد در گهرو مدرسه جدید دایر کرد. مرتضی قلی خان فرزند صمصام السلطنه در شلمزار مدرسه تاسیس کرد. بی بی ماه بیگم بختیاری همسر مرتضی قلی خان نیز مدرسه و پرورشگاه معروف استان را به صورت خیریه در سال ۱۳۱۰ در شهرکرد تاسیس نمود (در محل مجتمع امام صادق فعلی) که این اقدامات موجب تحول در آموزش و پیشرفت استان گردید.
تصویری از مکتبخانه قدیم
پژمان بختیاری (شاعر بزرگ معاصر) در خاطرات خود از دوران کودکی و تحصیل در «مکتبخانه دشتک بختیاری» یاد می کند و در مورد آن روزگاران (بیش از یکصدسال قبل) می نویسد:
«… مکتبخانه ما، مسجدی تاریک بود که «چنار بسیار عظیم» و چندصدساله ای بر آن سایه می افکند. کلاس درس در باقی مانده دوران گرما و تابستان، سکوی بزرگ زیر چنار بود و در فصل زمستان در داخل مسجد که به وسیله چند پیه سوز قلمزده مسینه روشن می شد. … «ملاعلی بنده»، استاد مکتب ما بود و تمام دختران و پسران «دشتکی» در محضرش درس می خواندند…»
تحقیق و گردآوری: رضا بهرامی دشتکی ۱۳۹۵ . ـ سایت سرزمین ما.
برخی منابع:
۱ـ دیتر امان، بختیاری ها، عشایر کوه نشین ایرانی در پویه تاریخ، ۱۹۷۲م ، ص ۱۹ .
۲ـ تحولات سیاسی اجتماعی ایران در دوران پهلوی، دکتر علیرضا امینی، ۱۳۸۱ ، ص۲۹ .
۳ـ دیوان پژمان بختیاری، مقدمه.
bigthemeتیر ۲۸, ۱۴۰۳ ۴
تیر ۰۱, ۱۴۰۳ ۴
خرداد ۱۹, ۱۴۰۳ ۲۴
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳ ۹
تیر ۲۸, ۱۴۰۳ ۴
تیر ۰۱, ۱۴۰۳ ۴
خرداد ۱۹, ۱۴۰۳ ۲۴
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳ ۹
ویژه تاریخ و فرهنگ ایران و سرزمین بختیاری، سرزمین آفتاب، سرزمین آزاد، سرزمین آریایی، سرزمین کوهساران بلند، سرزمین رودهای خروشان، سرزمین چشمه ساران زلال، سرزمین جنگلهای سرسبز، سرزمین دشت های زیبا، سرزمین برف و آب و آفتاب، سرزمین تاریخ و تمدن دیرینه، سرزمین فاتحان مشروطیت، سرزمینی در قلب ایرانزمین… بختیاری بزرگترین قوم ایرانی و آریایی در ایران و تنها قوم صددرصد شیعه..*این سایت آزاد، مستقل و مردمی است. تاسیس1391
شهریور ۳۱, ۱۳۹۷ ۲۶
خرداد ۱۹, ۱۴۰۳ ۲۴
اسفند ۱۱, ۱۴۰۲ ۲۴
آذر ۱۷, ۱۴۰۲ ۲۳
آذر ۱۰, ۱۳۹۱ ۲۱
تیر ۱۲, ۱۳۹۵ ۱۶
خرداد ۰۲, ۱۳۹۵ ۱۶
آبان ۰۶, ۱۳۹۵ ۱۵
خرداد ۲۰, ۱۳۹۲ ۱۳
مرداد ۱۰, ۱۳۹۵ ۱۲
دی ۰۳, ۱۳۹۴ ۱۰
آذر ۱۱, ۱۴۰۲ ۹
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳ ۹
شهریور ۰۸, ۱۳۹۵ ۸
مهر ۲۶, ۱۴۰۱ ۷
تیر ۲۸, ۱۴۰۳ ۴
تیر ۰۱, ۱۴۰۳ ۴
خرداد ۱۹, ۱۴۰۳ ۲۴
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳ ۹
اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۳ ۰
اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳ ۰
اردیبهشت ۰۷, ۱۴۰۳ ۲
اردیبهشت ۰۵, ۱۴۰۳ ۰
فروردین ۲۹, ۱۴۰۳ ۰
فروردین ۲۴, ۱۴۰۳ ۰
فروردین ۱۹, ۱۴۰۳ ۰
اسفند ۲۵, ۱۴۰۲ ۱
اسفند ۲۴, ۱۴۰۲ ۲
اسفند ۲۰, ۱۴۰۲ ۰
اسفند ۱۷, ۱۴۰۲ ۰
5 ماهپیش
تیر ۲۸, ۱۴۰۳ ۴
📙کتاب” دشتک بر بلندای تاریخ ” منتشر شد. کتاب “دشتک، بر بلندای تاریخ بختیاری” تالیف «رضا بهرامی دشتکی» پس از سالها...خرداد ۱۹, ۱۴۰۳ ۲۴
معرفی کتاب: این اثر پژوهشی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فهرست آثار فاخر قرار گرفت و مورد حمایت ویژه واقع گردید…...اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳ ۹
تاریخ بختیاری از آغاز تاکنون مقدمه: سرزمین ایران از آغاز دوران تاریخی به تدریج شاهد شکل گیری کهن ترین تمدن های بشری بود...اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۳ ۰
پژمان بختیاری در کلام دکتر کزازی دکتر میرجلال الدین کزازی استاد بزرگ زبان و ادبیات پارسی در سخنانی درباره شخصیت شاعر...اردیبهشت ۰۷, ۱۴۰۳ ۲
آثار منظوم و منثور پژمان بختیاری شاعر بزرگ معاصر + نصاویر فهرست کتاب ها و آثار پژمان بختیاری: پژمان بختیاری شاعری...فروردین ۲۹, ۱۴۰۳ ۰
زندگینامه دکتر قیصر امین پور (۱۳۳۸-۱۳۸۶) از شاعران بزرگ معاصر دکتر قیصر امینپور از شاعران بزرگ ایران پس از انقلاب...اسفند ۲۴, ۱۴۰۲ ۲
صفحه پژمان بختیاری ویژه زندگی، اشعار و آثار حسین پژمان بختیاری شاعر بزرگ ایران ■ـ زندگینامه پژمان بختیاری ...اسفند ۱۷, ۱۴۰۲ ۰
در همین کوهستان زنی می زیسته که برابر صد مرد در سرنوشت تاریخ معاصر ما دخیل بوده است. مقصودم «بی بی مریم بختیاری» است…...اسفند ۱۱, ۱۴۰۲ ۲۴
رضا بهرامی نویسنده و پژوهشگر رضا بهرامی دشتکی(نویسنده و پژوهشگر) رضا بهرامی دشتکی نویسنده و پژوهشگر ایرانی اهل دشتک...آذر ۰۳, ۱۴۰۲ ۶
زندگینامه و اشعار پژمان بختیاری شاعر بزرگ معاصر زندگی نامه پژمان بختیاری (۱۳۵۳ـ ۱۲۷۹) حسین پژمان بختیاری،...تیر ۲۲, ۱۴۰۲ ۰
سردار اسعد چهره ملی و مذهب گرا در مشروطیت (به مناسبت ۲۲ تیرماه سالروز فتح تهران توسط بختیاریها و ۲۵ تیر ۱۲۸۸ سالروز...سرزمین بختیاری در قسمتهای وسیعی از فلات مرکزی و جنوب غربی ایران در میان رشته کوه های زاگرس میانی اغلب در استان های: «چهارمحال بختیاری، خوزستان، اصفهان، لرستان، کهگیلویه بویراحمد» و بخش هایی از استانهای «فارس، بوشهر، مرکزی، ایلام و..» قرار دارد.
علاوه بر آن جمعیت عظیمی از بختیاری ها در تهران، اصفهان، شیراز، اهواز، قم و کرج و.. سکونت دارند و با احتساب سایر اقوام لرتبار گستره وسیع تری پیدا می کند. سرزمین پهناور بختیاری از موقعیت طبیعی و جغرافیایی ویژه ای در قلب ایران زمین برخوردار است.
بزرگترین رودخانه های کشور «زاینده رود»، «رود کارون» و «رود دز» از «زردکوه بختیاری» سرچشمه می گیرند. با طبیعت بکر و زیبا، رودهای خروشان، چشمه ساران زلال، جنگلهای سرسبز و مناطق دیدنی و گردشگری بی نظیر...