مهر ۰۲, ۱۳۹۳ سرزمین ما موضوعات سایت ۰
تفنگت را زمین بگذار!!/رسم غلط / تاریخچه شکار در سرزمین ما
تفنگت را زمین بگذار!
شکار از دیرباز در زندگی بشر رواج داشته و در روزگار قدیم بشر برای تامین غذا ناچار به شکار بوده است و امری ضروری به شمار می آمد. در فرهنگ ما نیز از قدیم الایام شکار نشانه شجاعت و تهور و از سوی دیگر نشان تعهد مرد به تامین خانواده اش بوده که ناچار از شکار می گردید و شکارچیان قدیمی به اندازه نیاز شکار می کردند و از گوشت شکار به نیازمندان نیز کمک می کردند.
با اختراع اسلحه و ابزار نوین شکار در سده های اخیر، و شکار بی رویه، حیات وحش که زینت طبیعت و عامل ضروری برای بقای طبیعت و انسان است به شکل جدی مورد تهدید قرار گرفت و بسیاری از گونه های ارزشمند جانوری منقرض شده یا در حال انقراضند بویژه در کشور ما که متاسفانه بر خلاف کشورهای پیشرفته هنوز اقدامات موثری برای جلوگیری از این نابودی روز افزون محیط زیست صورت نگرفته و طبیعت ما با چالش تخریب و نابودی روبروست.
سرزمین بختیاری نیز که دارای طبیعت زیبا، جنگل ها، گونه های گیاهی فراوان و سرشار از گونه های بی نظیر حیات وحش و پرندگان کمیاب بود با کمال تاسف مشاهده می کنیم که بسیاری از گونه های آن به دلیل بی توجهی مسئولان و شکار بی رویه نابود شده یا در حال انقراض هستند در حالیکه تب شکار و خرید تفنگ هنوز داغ است.
امروزه حیات وحش متنوع در هر کشوری از مهمترین جاذبه های گردشگری و سرمایه های ملی است و نشانگر فرهنگ بالا و توسعه یک کشور است. در سرزمین بختیاری بزرگترین عامل گردشگری که موجب پیشرفت و اشتغال و آبادنی خواهد شد، طبیعت و محیط زیست آن است که باید حفظ شود.
در دنیای امروز فرهنگ شکار فرهنگ جنایت است علیه طبیعت، نه نشانه شجاعت و دلیری! و شکارچی چیزی جز قصاب بی رحم طبیعت نیست. تفنگ و سلاح برای دفاع از کشور و آیین است نه برای نابودی طبیعت یا خشونت علیه دیگران. شجاعت در دفاع از حق مردم و مبارزه با بی عدالتی هاست. داشتن تفنگ و شکار در زمان ما افتخار نیست و ضرورتی ندارد و بعضا باعث حوادث فاجعه باری می شود. شکار برای تامین گوشت یا به عنوان تفریح خشونت بار به قیمت نابودی طبیعت و حیات وحش و از بین رفتن سرمایه های سرزمین ماست.
در برخی استانها مانند کردستان در حرکتی خودجوش عده زیادی از شکارچیان اقدام به شکستن تفنگ ها کردند. در سرزمین ما نیز بسیاری از شکارچیان فرهنگ مدار با درک اهمیت موضوع اقدام به ترک شکار کردند و تفنگ خود را برای تزیین به دیوار آویزان کردند یا صرفا برای آموزش و تمرین بکار می برند.
بنابراین زمان آن رسیده است که تفنگ ها را به موزه بسپاریم یا به دیوار خانه ها آویزان کنیم و یک حرکت بزرگ فرهنگی برای حذف شکار صورت گیرد و تفنگ ها را زمین بگذاریم. امیدواریم با برنامه ریزی صحیح مسئولان و فرهنگسازی در جامعه، محیط زیست و طبیعت را همچنان زنده نگه داریم.
رضابهرامی دشتکی ـ تابستان ۱۳۹۳
تفنگت را زمین بگذار!
تفنگت را زمین بگذار
که من بیزارم از دیدار این خونبارِ ناهنجار
تفنگِ دست تو یعنی زبان آتش و آهن!
من اما پیش این اهریمنی ابزار بنیان کَن
ندارم جز زبانِ دل، دلی لبریزِ از مهر تو
تو ای با دوستی دشمن.
زبان آتش و آهن زبان خشم و خونریزی ست
زبان قهر چنگیزی ست
بیا،بنشین،بگو، بشنو سخن، شایدفروغ آدمیت راه درقلب توبگشاید.
برادر! گر که می خوانی مرا، بنشین برادروار تفنگت را زمین بگذار!
تفنگت را زمین بگذار تا از جسم تواین دیو انسان کش برون آید.
تو از آیین انسانی چه میدانی؟
اگر جان را خدا داده ست
چرا باید تو بستانی؟ !
چرابایدکه بایک لحظه غفلت،این برادررابه خاک وخون بغلطانی؟
گرفتم در همه احوال حق گویی وحق جویی
وحق با توست ولی حق را برادر جان!
به زور این زبان نافهم آتش بار نباید جست
اگر این بار شد وجدان خواب آلودهات بیدار، تفنگت را زمین بگذار!
“تفنگت را زمین بگذار” باصدای استادشجریان(شعر از فریدون مشیری)
سایت سرزمین ما
اجرای یک رسم غلط در مسجد سلیمان کودکی را به کشتن داد
اجرای یک رسم غلط باعث مرگ یک دختر بچه ۱۱ ساله دانش آموز کلاس پنجم شد. این حادثه که در مراسم تشییع پیکر یک فرد متوفی در شهر مسجد سلیمان رخ داد باعث گردید چندین خانوار به سوگ این دختر بنشینند.
تاریخچه شکار در تاریخ سرزمین ما
شکار مکتبی برای تعلیم و تربیت در روزگار هخامنشیان
کشورما ایران، به دلیل تنوع گیاهی و اقلیمی کم نظیر، دارای حیات وحش بسیارمتنوع بوده و از جنبه شکار در سراسر دنیا، شکار و شکارگری در ایران ریشهای دیرینه دارد و ایرانیان، خاصه شاهان این سرزمین و ایلخانان عشایر این دیار ، به شکار همچون سنتی تاریخی علاقهمند بودهاند.
هخامنشیان شکار را مناسبترین مکتب برای تعلیم و تربیت و آموزگار حقیقی فنون جنگ، سحرخیزی، بردباری، تحمل سختیها، آموختن نظم و ترتیب به کودکان و نوجوانان میدانستند و فرزندانشان را از کودکی در این مکتب میپروراندند. نخجیرگاههای وسیعی در دوره هخامنشیان مختص شکار پادشاهان احداث شد که در آن گونههای وحشی همچون شیر، ببر، پلنگ، خرگوش، غزال، گورخر و … را در فضای آزاد، که به صورت مشجر درآمده بود، رها، و به شکار آنها اقدام می کردند، تا حدی که شکار در زندگی شخصی شاه هخامنشی از ویژگی خاصی برخوردار بود و از حالت تفنن و سرگرمی فراتر رفته و ارزش اعتقادی پیدا کرده بود و از افتخارات شاه محسوب میشد، چنانکه بر کتیبه گور کوروش نوشته شده است: «من دوستدار دوستانم بودم. من بهترین سوار و زبردستترین تیرانداز و سرآمد شکاربانان شدم».
علاقه و وابستگی به شکار، بعد از ۵۰۰ سال به ساسانیان، که خود را وارث هخامنشیان میدانستند، منتقل شد و تا آنجا گسترش یافت که فعالیت عمده و تفریح پادشاهان و بزرگان ساسانی را شکل داد. اهمیت شکار برای پادشاهان ساسانی تا حدی بود که لقب «نرسی»، که نام هفتمین پادشاه ساسانی است، را از نخشیرگرد (نخجیرگان) ــ یعنی شکارکننده حیوانات ــ گرفتهاند و بهرام پنجم، که در شکار تبحر و مهارت خاصی داشت، به «بهرام گور» شهرت یافت. ۱
ولع خونریزی و بیجان کردن حیوانات در سلسلههای بعدی
شواهد فراوان ادبی و تاریخی در منابع فارسی بیانگر این نکته است که سلاطین سلسلههای متوالی در ایران ــ از قبیل غزنویان، سلجوقیان و اتابکان، مغولان و تیموریان ــ و همچنین خلفای اموی و عباسی به شکار حیوانات ولع خاصی داشتند و گاهی در خونریزی و بیجان کردن حیوانات، درندهخویی را به نهایت میرساندند.
در دوران صفویه، امیرشکار را «امیر شکارچی باشی» ــ یعنی رئیس میرشکاران ــ میخواندند و در عداد امرای بزرگ مملکتی بود. بنابه نوشته شاردن، چهارمین شغل دستگاه سلطنتی، شغل امیر شکار بود که هزاران تن شکاریار را در سراسر مملکت در اختیار داشت و در ضمن رسیدگی به جنگلها و شکارگاههای مملکتی را نیز عهده دار بود.
دوران حکومت قاجاریه، خصوصاً سلطنت طولانی ناصرالدین شاه، دوران رواج انواع تفریحات، شکار و گرمی بازار قوشدارباشیها، میرشکارباشیها و تفنگدارباشیها بود. در این زمان مناطق و املاک بسیاری به قرقگاههای سلطنتی و خصوصی برای شکار اختصاص داده شد. دست نوشتهها و خاطراتی که از حکام، سلاطین و شاهزادگان به جای مانده، خود نشان دهنده بسیاری از سهل انگاریهای ایشان در قبال حفظ حیات وحش ایران است.
ناصرالدین شاه چندین ماه از سال را، با وجود مشکلات و خطرات آن زمان، در سفر و شکار میگذرانید و بسیاری از کارگزاران حکومتی را، که چندان علاقه و شاید بنیهای برای این کار نداشتند، با خود همراه میکرد که حتی گاه به مرگ برخی از آنان که از لحاظ سنی فرتوت بودند منجر میشد؛ چنان که عینالملک، که مورد محبت شاه بود، در منطقه کن در شمال غربی تهران در حین شکار شاهانه جان داد که موجبات تکدر خاطر شاه را فراهم کرد، به طوری که از آن سال دیگر برای شکار به کن نرفت. شکار در سراسر مملکت برای همه در همه جا مجاز بود، به استثنای شکارگاههای سلطنتی مجاور پایتخت که تحت حفاظت شکاربانان قرار داشت. این شکاربانان، طبق معمول، در قبال گرفتن رشوه شکارچیان را بدان مناطق راه میدادند.
شکارگاههای پایتخت: مراکز شکار اطراف تهران عبارت بودند از: کَن، دوشانتپه، درهلار، شهرستانک، سرخه حصار و قلعه حسنخان. البته در مسافرتهای طولانی شاه نیز مناطق بسیاری از ایران در زمره مناطق قرق شده قرار میگرفتند. حیواناتی که شکار میشدند، عبارت بودند از: کفتار، گرگ، شغال، روباه، دله، یوزپلنگ، سیاهگوش، شیر بدون یال خوزستان، پلنگ، خرس، قوچ ، آهو و… .
سازمان حفاظت محیط زیست به مدد حیوانات شکاری آمد
پس از انقلاب مشروطه و انقراض قاجاریه، مالکان بزرگ و سران ایلات و عشایر رونق دوبارهای به شکار بخشیدند. قبل از شکلگیری قشرشکارچیان محلی، شکار منحصر به طبقهای خاص بود که شکارگاههای اختصاصی و کلیه لوازم و امکانات شکار را در اختیار داشتند. ولی با برکناری این قشر، شکارگاههای اختصاصی نیز در معرض تجاوز دیگران، به ویژه شکارچیان محلی، قرار گرفت و موجب کاهش قابل توجه جمعیت بسیاری از جانوران قابل شکار ایران شد. شکار بیش از حد، به تشکیل «کانون شکار ایران» در سال ۱۳۳۵، و وضع مقررات مربوط به شکار در ایران انجامید. در ۱۳۴۶ «سازمان شکاربانی و نظارت بر صید: جایگزین کانون شکار و در۱۳۵۰ «سازمان حفاظت محیط زیست» جایگزین سازمان مذکور گردید.
راه ورسم شکار آهو در رساله «نخجیرنامه»: اهمیت به شکار را میتوان در نوشتههای آن دوران نیز دنبال کرد. رساله «نخجیرنامه»، که در ۱۳۳۱ توسط مصلحالسلطنه ولد مرحوم محمد ابراهیمخان صدر اصفهانی نوشته شده است، شامل چند فصل در شکار آهو و قوچ و میش و بزپازن است. نمونهای از مندرجات این رساله را در زیر نقل می کنیم: هرگاه شخص شکارچی بخواهد در صحرایی که تنها سواره آهو بزند ، باید وارد بر آن صحرا که شد، اولاً آرام حرکت کند. هرگاه دو نفر یا سه نفر باشند، باید پس و پیش بیفتند، بهاتفاق با هم حرکت کنند و از هم سوا نشوند و آهو را رم ندهند. زیرا که اگر پس و پیش بیست قدم از یکدیگر [دور و پراکنده] شدند، آن دسته آهو رم کرده دیگر بهزودی نمیتوان دماق آهو را گرفت. باید اول که در صحرا آهو را با دوربین یا چشم که دیدید، هرچند سوار که هستند، قافلهوار، برادر من، پهلوی هم بیایید، ملایم، نه چهارنعل؛ ملایم به راه رفتن اسب حرکت کرده به سمت آهو بروند؛ پهلوی آهو را گرفته، آهو را کم کم از مکانی که هست و به تو نگاه میکند، او را بدون رم انداخته به دماق آهو بروند به طرف دست راست آهو، به دماق او، که او به دست چپ شما حرکت کرده بیاید که برای تفنگ انداختن خوش دست بشود. کمکم بیایید تا به جایی که اگر آهو رم کند، سوار بتواند در سر آهو برسد و جلوگیری کند و اسب بتازند تا آنکه برسند به دماق آهو و تفنگ بیندازند. ۲
شکار در دوره پهلوی
در دوره پهلوی، صید و شکار محدود به گروههای خاصی از متمکنین شد و قرقگاهها و شکارگاههای سلطنتی فراوانی با خرج هنگفت در گوشه و کنار ایران ایجاد گردید. اداره شکاربانی دربار، زیرنظر خانواده آتابای ــ ابوالفتح و کامبیز ــ دارای ارج و قرب زیادی بود. از اعضای خانواده پهلوی، عبدالرضا پهلوی تبدیل به شکارچی بینالمللی شده بود و حتی در بسیاری از کشورها که ارتباط چندانی هم با ایران نداشتند، مانند کره شمالی و مغولستان، به شکار نایابترین گونههای حیات وحش میپرداخت. از مجموعه شکارهای وی موزه نسبتاً وسیعی در کاخ سعدآباد شکل یافته است
حفاظت از محیط زیست پس از انقلاب
به حفظ محیط زیست و صدور قوانین در این رابطه پس از انقلاب توجه دو چندانی شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برای اولین بار در قانون اساسی ایران یک اصل (اصل ۵۰) به امر حفاظت از محیط زیست اختصاص یافت که ضرورت و اهمیت این مسئله را از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نشان میدهد طبق این قانون، هر نوع فعالیتی که باعث تغییر و تخریب غیرقابل جبران محیط زیست انسان، اعم از خشکی و دریا شود، ممنوع است. اگر تخریب را از بین بردن شرایط و موقعیت طبیعی یک منطقه و یا بهرهبرداری بیش از ظرفیت محیط تعریف کنیم، پس هر عملی که توسط انسان در طبیعت صورت گیرد، موجب تخریب آن میشود. اگر تخریب در حد قابل جبران باشد، طبیعت پس از یک دوره دوباره آن را ترمیم خواهد کرد.
سازمان حفاظت محیط زیست هر ساله پس از برآورد تعداد وحوش کشور، تعدادی پروانه شکار و صید، به میزانی که لطمهای به طبیعت و تنوع زیستی کشور وارد نیاورد، صادر میکند. صدور پروانه شکار براساس مقرراتی خاص صورت میگیرد و همه افراد متقاضی پروانه شکار ملزم به طی مراحلی هستند. سازمان مذکور این امکان را در اختیار علاقهمندان به شکار و صید و کسانی که از این راه امرار معاش مینمایند، قرار میدهد تا در قالب یک طرح مطالعه شده و در محدوده قوانین به این امر پرداخته و در عین حال طبیعت و تنوع زیستی بینظیر کشورنیز برای نسلهای آینده و فرزندان ایران زمین حفظ شود. ۳ و یادمان باشد محیط زیست تنها میراث گذشتگان نیست، بلکه امانت آیندگان است در دست ما.
بهاره فزونی ـ موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱٫فاطمه قاضیها، گزارش شکارهای ناصرالدین شاه ۱۲۸۱-۱۲۷۹هـ. ق،(تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۸۹)ص ۳۱-۶۱٫
۲٫تاریخچه شکار و صید در ایرانhttp://vash.ir
۳٫ جلال فرهمند، ماهنامه الکترونیکی بهارستان، شماره ۲، ص ۶ www.iichs.org
شکار حیوانات چه لذتی دارد/ شکارچیان اختلال روانی دارند؟
عدم نیاز به گوشت حیوانات باعث میشود که به صورت طبیعی اقدام به شکار شکارچیان در جامعه منفور و غیر قابل قبول باشد و اینجاست که روانشناسی برای بررسی شخصیت و دیدگاههای این افراد ورود میکند. شکار از دیرباز صرفاً به منظور تأمین نیاز اولیه بشر و منبع غذایی مطرح بوده و انجام میگرفته است اما، قرنهاست که این هدف اصلی شکار در جوامع تغییر کرده است و بعضاً به عنوان تفریح و سرگرمی از آن یاد شده و نسبت به آن اقدام میشود.
در اکثر کشورها شکار جنبه تفریحی پیدا کرده و این تغییر نگاه و رویه نسبت به اموری که صرفاً برای تأمین نیاز غذایی افراد مورد توجه بوده است، علاوه بر اینکه علامت سؤال بزرگی را نسبت به رویکرد برخی انسانها به تفریح در ذهن ایجاد میکند، پای روانشناسان را نیز به بررسی روحیات و دلیل تبدیل شدن شکار یک حیوان به یک سرگرمی برای برخی مردم باز میکند. هرچند شکار برخی از حیوانات و پرندگان در نقاطی از کشور ممنوع شده است اما، همچنان شاهد کشتن حیوانات نه از سر نیاز بلکه به جهت تفریح هستیم.
ایمان ابراهیمی روانشناس با تأکید بر اینکه شکار در گذشته برای تأمین نیاز غذایی انجام میگرفته است، اظهار کرد: با وجود اینکه امروز این نیاز از بین رفته، اما هستند افرادی که شکار را کنار نگذاشتهاند و علیرغم اینکه نیاز مالی و غذایی به گوشت شکار ندارند، از روی تفریح و سرگرمی دست به شکار میزنند. وی تصریح کرد: این عدم نیاز به گوشت حیوانات باعث میشود که به صورت طبیعی اقدام به شکار شکارچیان در جامعه منفور و غیر قابل قبول باشد و اینجاست که روانشناسی برای بررسی شخصیت و دیدگاههای این افراد ورود میکند.
ابراهیمی با تأکید بر اینکه روانشناسی هر رفتاری که ثبات جامعه را بر هم بزند و در جهت رفاه و امنیت جامعه صورت نگیرد را غیرطبیعی و ناهنجار محسوب میکند، گفت: برخی از این دست رفتارها ممکن است به خود فرد آسیب وارد کند و برخی، دیگران، جامعه و موجودات دیگر را متأثر کند. وی اظهار کرد: روانشناسی شکار را در زمره رفتارهایی میدانند که افراد سالم آن را انجام نمیدهند، بلکه این رفتارها، رفتارهایی غیر عادی است که افراد دارای عدم ثبات شخصیتی و مشکلات رفتاری مرتکب آن میشوند. این روانشناس با اشاره به DSM به عنوان معتبرترین منبع روانشناسی پزشکی گفت: طبق این منبع افرادی که مرتکب آزار و یا کشتن حیوانات میشوند، دارای دو اختلال سلوک و اختلال جابجایی هستند.
وی افزود: البته در برخی جوامع مانند فرهنگهای بدوی که ارتباط زیادی با جوامع ندارند و شکار امری عادی و هنجار برای آنها محسوب میشود، این اقدام جزو اختلالات رفتاری تلقی نمیشود اما، در برخی از جوامع متمدن و امروزی امری کاملاً غیر عادی تلقی میشود. این فعال محیط زیست با بیان اینکه ممکن است فرد از نظر ظاهری عادی و حتی فریبننده جلوه کند اما، اقدام به شکار او ناشی از وجود اختلالاتی در شخصیت وی است، اضافه کرد: این افراد که دارای اختلال سلوک هستند، از دوران کودکی فقدانی را در زندگی خود داشتهاند و از همان دوران متحمل فشارهایی بودهاند که امروز این فشارها به واسطه شکار تخلیه میشود و به راحتی بدون در نظر گرفتن حقوق افراد و حیوانات اقدام به اینکار میکنند.
وی افزود: اختلال جابجایی در این افراد نیز به صورت مستقیم از خانواده به فرد منتقل میشود، به نحویکه در دروان کودکی، فرد شاهد رفتارهایی از خانواده و والدین خود بوده و در زمان بزرگسالی مشکلات خود را در فضایی دیگر مانند شکار حیوانات تخلیه میکند. انتقال عصبانیت محل کار به فضای خانه توسط والدین فشارهایی را بر کودک تحمیل میکند که در صورت پدید آمدن شرایط لازم در بزرگسالی این فشارها در فضای شکار تخلیه میشود.
اختلال سلوک در اقشار ضعیف جامعه بیشتر است
ابراهیمی با اشاره به اینکه اختلال سلوک پنج برابر بیشتر در قشر ضعیف جامعه رخ میدهد، چراکه توان کمتری برای انتقال امور تربیتی به کودک دارند، گفت: اختلال ضد اجتماعی به نوعی در ادامه اختلال سلوک خود را نشان میدهد و باعث میشود که افراد نتوانند دنیا را از دید دیگران ببینند و فاقد این توانایی ذهنی خواهند بود. البته در بسیاری از موارد اختلالهایی این چنین ناشی از اختلالات ژنتیکی است.
وی ادامه داد: در بحث شکار حیوانات، اختلال شخصیت ضد اجتماعی عامل اصلی به شمار میرود و کنترل این افراد صرفاً به کمک قانون میسر خواهد بود. به واسطه اجرای قانون افراد ملزم به کاهش رفتارهای ضد اجتماعی خود خواهند شد. این روانشناس با تأکید بر اینکه نوع رفتارهای این چنینی باعث میشود که فرد بعضاً خود به دنبال درمان برود و با آموزش مکانیزم جابجایی در جامعه، این اختلالات کنترل و کاهش خواهند داشت، افزود: در مواردی با توجه به عمق اختلالات میتوان از رواندرمانی و یا درمان دارویی برای درمان بیماران بهره برد.
ابراهیمی عنوان کرد: بررسی و مطالعات بسیاری در خصوص نوع شخصیت و اختلالات موجود در شکارچیان در خارج از کشور انجام شده است که همگی گواهی بر این مدعاست اما، تاکنون چنین تحقیقاتی در ایران به انجام نرسیده است. به گزارش ایسنا، شکارچیان به هرحال با پدیدهای به اسم کشتن درگیر هستند. اتفاقی که در نوع شخصیت و رفتارهای آنها تأثیر خواهد گذاشت. ریختن خون یک حیوان بیگناه و تصویری که از جان دادن آن در ذهن فرد باقی میماند مسلماً آثار مخربی بر روح و روان بر جای میگذارد.
با وجود اینکه در جوامع امروز کشتن حیوانات برای تأمین نیاز غذایی در فضایی مشخص و به صورت محدود انجام میشود اما، هستند افرادی که همچنان از کشتن حیوانات و آزار آنها احساس لذت میکنند و این امر طبعا امکان وجود مشکلات روانی و شخصیتی در این افراد را به ذهن متبادر می کند. هرچند نمونههایی از درگیری شکارچیان با محیطبانان و زخمی یا کشته شدن محیطبانان بوسیلهی شکارچیان که بارها مشاهده شده نیز میتواند گواهی بر وجود اختلالی در این افراد باشد. منبع: تابناک
bigthemeاردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳ ۰
اردیبهشت ۰۷, ۱۴۰۳ ۲
اردیبهشت ۰۵, ۱۴۰۳ ۰
فروردین ۲۹, ۱۴۰۳ ۰
اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳ ۰
اردیبهشت ۰۷, ۱۴۰۳ ۲
اردیبهشت ۰۵, ۱۴۰۳ ۰
اسفند ۲۵, ۱۴۰۲ ۱
ویژه تاریخ و فرهنگ ایران و سرزمین بختیاری، سرزمین آفتاب، سرزمین آزاد، سرزمین آریایی، سرزمین کوهساران بلند، سرزمین رودهای خروشان، سرزمین چشمه ساران زلال، سرزمین جنگلهای سرسبز، سرزمین دشت های زیبا، سرزمین برف و آب و آفتاب، سرزمین تاریخ و تمدن دیرینه، سرزمین فاتحان مشروطیت، سرزمینی در قلب ایرانزمین… بختیاری بزرگترین قوم ایرانی و آریایی در ایران و تنها قوم صددرصد شیعه..*این سایت آزاد، مستقل و مردمی است. تاسیس1391
شهریور ۳۱, ۱۳۹۷ ۲۸
آذر ۱۷, ۱۴۰۲ ۲۷
فروردین ۱۹, ۱۳۹۷ ۲۵
اسفند ۱۱, ۱۴۰۲ ۲۴
آذر ۱۰, ۱۳۹۱ ۲۲
تیر ۱۲, ۱۳۹۵ ۲۲
آبان ۰۶, ۱۳۹۵ ۱۷
خرداد ۰۲, ۱۳۹۵ ۱۷
مرداد ۱۰, ۱۳۹۵ ۱۶
دی ۰۳, ۱۳۹۴ ۱۵
خرداد ۲۰, ۱۳۹۲ ۱۳
اسفند ۱۰, ۱۳۹۱ ۹
آذر ۱۱, ۱۴۰۲ ۸
مهر ۲۶, ۱۴۰۱ ۸
شهریور ۰۸, ۱۳۹۵ ۸
اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳ ۰
اردیبهشت ۰۷, ۱۴۰۳ ۲
اردیبهشت ۰۵, ۱۴۰۳ ۰
فروردین ۲۹, ۱۴۰۳ ۰
فروردین ۱۹, ۱۴۰۳ ۰
اسفند ۲۵, ۱۴۰۲ ۱
اسفند ۲۴, ۱۴۰۲ ۲
اسفند ۲۰, ۱۴۰۲ ۰
اسفند ۱۷, ۱۴۰۲ ۰
اسفند ۱۱, ۱۴۰۲ ۲۴
دی ۱۶, ۱۴۰۲ ۱
دی ۱۴, ۱۴۰۲ ۰
آذر ۱۷, ۱۴۰۲ ۰
آذر ۱۷, ۱۴۰۲ ۲۷
آذر ۱۷, ۱۴۰۲ ۰
3 هفتهپیش
3 هفتهپیش
3 هفتهپیش
فروردین ۲۹, ۱۴۰۳ ۰
زندگینامه دکتر قیصر امین پور (۱۳۳۸-۱۳۸۶) از شاعران بزرگ معاصر دکتر قیصر امینپور از شاعران بزرگ ایران پس از انقلاب...اسفند ۲۴, ۱۴۰۲ ۲
صفحه پژمان بختیاری ویژه زندگی، اشعار و آثار حسین پژمان بختیاری شاعر بزرگ ایران ■ـ زندگینامه پژمان بختیاری ...اسفند ۱۷, ۱۴۰۲ ۰
در همین کوهستان زنی می زیسته که برابر صد مرد در سرنوشت تاریخ معاصر ما دخیل بوده است. مقصودم «بی بی مریم بختیاری» است…...اسفند ۱۱, ۱۴۰۲ ۲۴
رضا بهرامی نویسنده و پژوهشگر رضا بهرامی دشتکی(نویسنده و پژوهشگر) رضا بهرامی دشتکی نویسنده و پژوهشگر ایرانی اهل دشتک...آذر ۰۳, ۱۴۰۲ ۶
زندگینامه و اشعار پژمان بختیاری شاعر بزرگ معاصر زندگی نامه پژمان بختیاری (۱۳۵۳ـ ۱۲۷۹) حسین پژمان بختیاری،...تیر ۲۲, ۱۴۰۲ ۰
سردار اسعد چهره ملی و مذهب گرا در مشروطیت (به مناسبت ۲۲ تیرماه سالروز فتح تهران توسط بختیاریها و ۲۵ تیر ۱۲۸۸ سالروز...مهر ۲۶, ۱۴۰۱ ۸
به مناسیت یکم آبان سالروز درگذشت سردار اسعد بختیاری از رهبران بزرگ مشروطیت ایراناسفند ۱۷, ۱۴۰۰ ۱
سردار مریم بختیاری (۱۲۵۱-۱۳۱۶) + تصاویر برجسته ترین زن مبارز ایران زندگینامه بی بی مریم بختیاری (۱۲۵۱-۱۳۱۶) از زنان مبارز...آذر ۱۷, ۱۴۰۰ ۲
قهرمان ملی مبارزه با استبداد حکومت رضاشاه و اسطوره مقاومت ـ به موازات هر قطره خونی که از پیکر سردار رشید بختیاری بر روی...مهر ۲۱, ۱۳۹۹ ۱
زندگی نامه داراب افسر بختیاری (۱۲۷۹-۱۳۵۰) مشهورترین شاعر گویش بختیاری به قلم حسین افسر فرزند شاعر داراب افسر بختیاری...مهر ۲۰, ۱۳۹۹ ۲
زندگینامه بهمن علاءالدین (مسعود بختیاری) ـ (۱۳۱۹- ۱۳۸۵) خواننده و هنرمند بزرگ موسیقی بختیاری بهمن علاءالدین (متخلص به...سرزمین بختیاری در قسمتهای وسیعی از فلات مرکزی و جنوب غربی ایران در میان رشته کوه های زاگرس میانی اغلب در استان های: «چهارمحال بختیاری، خوزستان، اصفهان، لرستان، کهگیلویه بویراحمد» و بخش هایی از استانهای «فارس، بوشهر، مرکزی، ایلام و..» قرار دارد.
علاوه بر آن جمعیت عظیمی از بختیاری ها در تهران، اصفهان، شیراز، اهواز، قم و کرج و.. سکونت دارند و با احتساب سایر اقوام لرتبار گستره وسیع تری پیدا می کند. سرزمین پهناور بختیاری از موقعیت طبیعی و جغرافیایی ویژه ای در قلب ایران زمین برخوردار است.
بزرگترین رودخانه های کشور «زاینده رود»، «رود کارون» و «رود دز» از «زردکوه بختیاری» سرچشمه می گیرند. با طبیعت بکر و زیبا، رودهای خروشان، چشمه ساران زلال، جنگلهای سرسبز و مناطق دیدنی و گردشگری بی نظیر...