اردیبهشت ۰۸, ۱۳۹۵ سرزمین ما موضوعات سایت ۰
در آنتولوژی شعرِ شاعران اقلیمی، «بافتار و ساختارِ ادبیات قوم بختیاری» تالیف سریا داودی حموله، سه محور «زبان، تاریخ، فرهنگ» مد نظر بوده است….
آنتولوژی شعرِ شاعران اقلیمی (کتاب بافتار و ساختار ادبیات قوم بختیاری) ـ سریا داودی
در آنتولوژی شعرِ شاعران اقلیمی، «بافتار و ساختارِ ادبیات قوم بختیاری» تالیف سریا داودی حموله ،سه محور «زبان، تاریخ، فرهنگ» مد نظر بوده است. «زبان» میراث قوم بختیاری است، «تاریخ» تنها مقولهایست که به خود معنا و مفهوم میبخشد و احتیاج به واسطه ندارد و «فرهنگ» اصالت و اِلمانهای هر عصری را در بطن خود نهفته دارد.
در بخش شعر شاعران اقلیمی مدرن به شعر هوشنگ چالنگی، مجیدفروتن، قدرت الله کیانی، حیاتقلی فرخ منش ، محمدمراد یوسفی نژاد، غلام رضوی، آریا آریاپور،امیر بهادری، یارمحمد اسدپور، سیدعلی صالحی،هرمز علیپور،سیروس رادمنش، منصور ململی، علی مقیمی، امیر بهادری، رستم اله مرادی، علیمراد موری،…حفیظ الله ممبینی، پژمان کیماسی، شاهرضا بابادی، ماشاالله براتی، ، لهراسب زنگنه، اکبر بهداروند، احمد علی پور، باران پور ، میرقاید، مرادی … و در بخش شاعران کلاسیک اقلیمی به شعر ملا زلفعلی کُرانی، داراب افسر بختیاری، مهراب افسر بختیاری، حسین پژمان بختیاری، عبدالعلی خسروی ، قهرمان محمدی، آرمان راکیان ، داراب رئیسی، روشن سلیمانی… کورش کیانی،آرمان موری، احمد عبداللهی، بیژن حسینی ،احمدرضا استکی، غفور اسکندری، امید داودی، اقبال طهماسبی، مرید محمدی، حجت تختایی… و در بخش شاعران اقلیمی به شعر حسین حسنزاده رهدار،بـهرام حاجیپور، قیصر امین پور،علی بداغی،خرم سعیدی، محمد قنبری مرداسی،یوسف علی میرشکاک….. به همراه اشاره به شعر چندین شاعر دیگر می باشد.
در بخش پیشانی نویس آنتولوژی شعرِ شاعران اقلیمی آمده است که :
شاعران در مرکز جهان ایستاده اند
و تنها شعر می تواند
عظمت یک جامعه را دوباره بازگرداند.
***
پیرامون کتاب ادبیات قوم بختیاری سریا داودی
مصاحبه فرهاد کریمی با سریا داودی حموله به بهانه ی نشر «ادبیات قوم بختیاری»
سریا داودی حموله شاعر، منتقد و پژوهشگر فرهنگ مردم… در عرصه ی ادبی و فرهنگی حضوری فعال دارد، وی دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی است که تا کنون بیش ازچهارده جلد مجموعه شعر و نقد ادبی منتشر کرده است. در زمینه ی فرهنگ مردم هم صاحب تالیفاتی است، سه گانه های اقلیمی «ادبیات،موسیقی،دانشنامه» قوم بختیاری برگی زرینی بر فرهنگ اقلیمی است.
به بهانه ی چاپ کتاب پژوهشی و تحلیلی آنتولوژی شعر شاعران اقلیمی «ادبیات قوم بختیاری»مصاحبه ای با ایشان انجام داده ایم.
در راستای ثبت فرهنگ مکتوب بختیاری خلاء این کار را احساس کردم، که این مهم به چرایی کار برمی گردد، اما در مورد چگونگی «ادبیات قوم بختیاری»،بازخوانش آن در سه حوزه ی«زبان،تاریخ،فرهنگ»اتفاق افتاده است.
این آنتولوژی تحلیل و پژوهش شعر اقلیمی است و هم گفته ی شما شعر برایم مهمتر از شاعر بوده است. با آگاهی به بیوگرافی شاعران نپرداخته ام، نمی خواستم به وادی تذکره نویسی ورود کنم.
شعر شاعران اقلیمی از اهمیت فرهنگی و اجتماعی برخوردار است. در این آثار فرهنگ اقلیمی (آیین،آداب) پررنگ است.در بازنمایی شگردهای شعری ،به بدعت ونوآوری ها توجه شده است.شاعران به کمک واژه گان قومی مفاهیم و ساختگاه قدرتمندی را رقم زدند. هر کدام از آنها زبان را فراتر از جغرافیای اقلیمی برده اند. این شوریدگان، احساس و عواطف خویش را در قالب های مختلف بیان کرده اند.
ادبیات در هر عصری اصالت فرهنگی همان عصر را دارد. این کتاب اولین آنتولوژی در شعر اقلیمی است،می توان گفت که طرحی تازه در تحلیل شعر اقلیمی است که به شاعران از نیمه ی دوم قرن نوزدهم پرداخت کرده است
مردمان بختیاری به ابیات اقلیمی بیشتر توجه بیشتری دارند. آن چنان که شاعران این خطه از لحاظ زبانی در ادبیات اقلیمی تثبیت شده اند، آنها خلاقیت خود را مدیون فرهنگ شفاهی می دانند. علاوه بر بازخوانی ادبیات کلاسیک اقلیمی نظیر ملازلفعلی کرانی،داراب افسر بختیاری و پژمان بختیاری … شعر شاعران پیشگام مدرن هم مورد تحلیل قرار گرفته است. شاعرانی که مجموعه شعر دارند،بیشتر کارشان مورد ارزیابی قرار گرفته است، و در این راستا از هر شاعری یک اثر برای کنکاش انتخاب شده است.معمولا ابیات انتخابی مضمون های متفاوتی دارند و از زوایای مختلف عناصر و المان های اقلیمی،اشاره های تاریخی و اجتماعی،مضمون های فلسفی و عرفانی، تقابل و تعارض های انتقادی قابل تعمق هستند.
ادبیات اقلیمی از تنوع مضمونی برخوردار است ،شعر در محوریت «شعرـ اسطوره» ،«شعرـ افسانه» و «شعرـ تاریخ» … نمودی آشکار دارند. این شاعران در سرایش انواع شعر و منظومه ها به وادی پر خطری گام نهاده اند، و علاوه بر بررسی آیین و سنت ها بیشترین زوایای ارتباطی مضمون های «عشق ـ مرگ» و «انسان ـ طبیعت» را به ذهن متبادر میکنند.
در این وضعیت تعقیدهای لفظی و کلامی، آشنایی زدایی های معنایی متناسب با مضمون های بومی می باشد.آن چنان که تناسب و توازن، موسیقی بیرونی (عروض)، موسیقی کناری (قافیه و ردیف)، موسیقی داخلی(جناس و قافیه های میانی، همخوانی مصوت و صامت ها )، موسیقی معنوی وابسته به تضاد، طباق، مراعات النظیر… نمود برجسته ای دارند.
در این تصاویر بدعت ها و بدایع مهمی نقش گرفته اند.مخاطب این ابیات اقلیمی با انبوهی، از مفاهیم کوچ، طبیعت،کوه، پرندگان و حرکت رود از دراز دره ها،غرش رعد و خروش ابرها به زیبایی شعرها افزوده است، که تامل در نوع ابیات، منجر به کشفیات ذهن و عین می شود.
دغدغه ی اصلی ام حفظ ارزش های قومی است.البته شاخص های «زبان، تاریخ، فرهنگ» نقطه ی روشن این سه گانه هاست که از زوایای مختلفی به هم ربط دارند.
موقعیت اقلیمی بختیاری سبب شده است که ادبیات،موسیقی و آیین و سنت های آن تا حدی دست نخورده باقی بماند. در این راستا تحلیل آیین،آداب و رسوم در این پژوهش ها حرف اول را می زند.
آداب و رسوم، آیین و هنجار، باور و سنتها از عناصر غیر مادی (معنوی) فرهنگها هستند. باور داشتهای اعتقادی محصول تفکر و اندیشهی قومی با امکانات ابتدایی است.و هنجارها برای شیوهی زندگی ضروریاند و بین اقوام همبستگی بهوجود میآورد.
آیین و اعتقادات در جامعه شناختی نقش پیچیده ای دارند. این تحقیق و پژوهش در بردارنده نکات مختلفی از آداب و رسوم و اندیشه های مردمی هستند. برای شناخت این هویت مداری علاوه بر اصول جامعه شناختی، نیاز به بازکاوی« فرهنگ، تاریخ، زبان» دارد.
بختیاری از جمله اصیل ترین قوم در ایران است،زیرا قدمتی به طول تاریخ دارد. فرهنگش سرچشمه ی تاریخی و اجتماعی متنوعی دارد. هویت از مسایل بحث برانگیز اجتماعی و سیاسی در هر جامعه ای است. بیشتر پژوهش و تحقیق های اقلیمی حکایت از حرکت های انسان شناسانه دارد و نشات گرفته از تاریخِ فرهنگی است. از طریق همین پژوهش میدانی هویت قومی و هویت ملی ارزش دار می شود. در این تحقیق ها ماهیت جمعی مد نظر قرار گرفته است،زیرا هویت یک مقوله ی جامعه شنانه است.
طبق اصول انسان شناسی فرهنگی، هر قومی اسطوره ،دین ، آداب و رسوم خاص خود را دارد. قوم نگاری با پیمایش های اجتماعی نمود پیدا می کند. از این رهگذر گذشته ی هر جامعه نشان می دهدکه بر طبق خصوصیات نژادی چه پیشینه ای دارد.از طرف دیگر قومیت معنای همبستگی می دهد، همبستگی(نژادی ـ تباری) و همبستگی (اقلیمی ـ فرهنگی) است. با توجه به سابقه ی «تاریخی ـ نژادی» و «خونی- ازدواجی»این امر به تعریف نسبی فرهنگ قومی نزدیک تر است. در نظام های پدر تباری هویت و پایگاه اجتماعی از طریق نسب مشخص می شود، که این کنش های قوم نگارانه مستلزم شناخت ساختار دودمانی (پدرتباری) است. یک اجتماع واحد از لحاظ فنوتیپ یعنی رنگ پوست، قیافه ی ظاهری تبار برابر دارد.گروهی که با هم خویشاوند هستند، متعهد به آیین و سنت آباء و اجدادی اند…آن چنان در گذر تاریخ هنرهای آیینی تحسین برانگیز را از یاد نبرده اند.
زبان شناسنامه و هویت قومی است.بی التفاتی به زبان نوعی از خودکشی فرهنگی است.زبان زایا و زاینده است،پیشینه دارد،تاریخ دارد… اگرچه لهجه ها امروز در معرض انفعال هستند، اما این گویش محدودیت جغرافیایی خاص دارد.
طبق معیارهای مردم شناسانه ذات زبان ارتباط های فرهنگی را میطلبد.بختیاری فرهنگ، زبان و تمدنی متفاوت از دیگر اقوام دارد، برپایی آداب و رسوم در این اقلیم دیرینه گی کهنی دارد. به علت جغرافیای زندگی، سرد سیری و گرمسیری و حرکت های فرهنگی ،تاریخی، اجتماعی… زبان بختیاری صیقلی یافته شده است.
بختیاری اقلیم «رازهای مگو»است،در این زبان المانهای طبیعی و تفکرات بومی برجسته است. مشابهت های واژگانی زیادی بین متون پهلوی و شاهنامه و زبان قومی هست. با توجه به پیشینه ی تاریخی و ریشه ی باستانی و اوستایی … در حد نیازهایش واژهها را استعمال میکند.در این راستا علاوه بر پژوهش تلفظ عام، تلفظ خاص هم مهم است. باید در این جغرافیا دنبال انواع گونهها گشت.در نظر بگیرید این قوم به علت عدم کاربرد مکاتبهای محدودیت گفتاری دارد.
جواب این سوال را شاعر و منتقد آگاهی نظیر حضرت عالی باید بدهد،از طرف دیگر بازتاب این تجربه ها جمع متفرقی نمی تواند باشند،زیرا هنرها به هم پیوسته هستند.
ادبیات از منظر میراث فرهنگی جای پژوهش بسیاری دارد. ریشه های تحقیقی و پژوهشی مردم شناسی در شعرها به نوعی مشهود است. شعر این هنر کلامی، تاریخ درد و رنج و اندوه مردمانی است که احیاگر فرهنگ هستند. پرداخت به این مهم معتبرترین سند فرهنگی است، معیارهایی برای فهم آنچه باید انجام داد تا نوشتار، معیار رسمی به خود بگیرد.
قبل از پژوهشگری راجع به مردم شناسی،در حیطه ی شاعر و نقد ادبی فعالیت می کردید،از چه زمانی احساس کردید باید به وادی های دیگر فرهنگی هم وارد شوید؟ از ضرورت نشر این پژوهش ها بفرمایید؟
علاقه به فرهنگ مردم مرا برآن داشت که به این مهم پرداخت شود. امروز که ساختار اجتماعی و سیاسی اقوام کند گردیده است، باید به ثبت نشانه های فرهنگی پرداخت. زیرا جامعه در حال گذار است، به مرور مرزهای فرهنگی برداشته می شود، گاهی اوقات آیین و سنت ها آن چنان از صفحه ی تاریخِ فرهنگی محو می شوند که برای ثبت و ضبط آنها هر لحظه دیر خواهد بود.
فرهنگ بختیاری به همان اندازه که غنی و شگفت انگیز می نماید، برای سایر نواحی ایران ناشناخته است. این جغرافیا دارای غنای فرهنگی بسیار بالایی است، حفظ و نگه داری آن ضرورتی بزرگ به شما می رود. از طرف دیگر با تحقیقات میدانی می توان راه بر ناخالصیهای فرهنگی بست و سبب احترام به جغرافیای فرهنگی شد.
این مهم برای پژوهشگران، اصل واجبی است که به واسطه ی پژوهش های میدانی، داشته های قومی را ثبت کنند، تا نسل بعد،بداندچه گنجینه هایی داشته اند.
پخش کتاب« بافتار و ساختار ادبیات قوم بختیاری»
پخش کاکتوس:۶۶۹۰۱۵۷۲- ۰۲۱
پخش نشر تَمتِی: ۰۹۱۲۳۳۵۲۷۶۸
*مطالب مرتبط:
تیر ۲۸, ۱۴۰۳ ۴
تیر ۰۱, ۱۴۰۳ ۴
خرداد ۱۹, ۱۴۰۳ ۲۴
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳ ۹
تیر ۲۸, ۱۴۰۳ ۴
تیر ۰۱, ۱۴۰۳ ۴
خرداد ۱۹, ۱۴۰۳ ۲۴
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳ ۹
ویژه تاریخ و فرهنگ ایران و سرزمین بختیاری، سرزمین آفتاب، سرزمین آزاد، سرزمین آریایی، سرزمین کوهساران بلند، سرزمین رودهای خروشان، سرزمین چشمه ساران زلال، سرزمین جنگلهای سرسبز، سرزمین دشت های زیبا، سرزمین برف و آب و آفتاب، سرزمین تاریخ و تمدن دیرینه، سرزمین فاتحان مشروطیت، سرزمینی در قلب ایرانزمین… بختیاری بزرگترین قوم ایرانی و آریایی در ایران و تنها قوم صددرصد شیعه..*این سایت آزاد، مستقل و مردمی است. تاسیس1391
شهریور ۳۱, ۱۳۹۷ ۲۶
خرداد ۱۹, ۱۴۰۳ ۲۴
اسفند ۱۱, ۱۴۰۲ ۲۴
آذر ۱۷, ۱۴۰۲ ۲۳
آذر ۱۰, ۱۳۹۱ ۲۱
تیر ۱۲, ۱۳۹۵ ۱۶
خرداد ۰۲, ۱۳۹۵ ۱۶
آبان ۰۶, ۱۳۹۵ ۱۵
خرداد ۲۰, ۱۳۹۲ ۱۳
مرداد ۱۰, ۱۳۹۵ ۱۲
دی ۰۳, ۱۳۹۴ ۱۰
آذر ۱۱, ۱۴۰۲ ۹
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳ ۹
شهریور ۰۸, ۱۳۹۵ ۸
مهر ۲۶, ۱۴۰۱ ۷
تیر ۲۸, ۱۴۰۳ ۴
تیر ۰۱, ۱۴۰۳ ۴
خرداد ۱۹, ۱۴۰۳ ۲۴
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳ ۹
اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۳ ۰
اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳ ۰
اردیبهشت ۰۷, ۱۴۰۳ ۲
اردیبهشت ۰۵, ۱۴۰۳ ۰
فروردین ۲۹, ۱۴۰۳ ۰
فروردین ۲۴, ۱۴۰۳ ۰
فروردین ۱۹, ۱۴۰۳ ۰
اسفند ۲۵, ۱۴۰۲ ۱
اسفند ۲۴, ۱۴۰۲ ۲
اسفند ۲۰, ۱۴۰۲ ۰
اسفند ۱۷, ۱۴۰۲ ۰
5 ماهپیش
تیر ۲۸, ۱۴۰۳ ۴
📙کتاب” دشتک بر بلندای تاریخ ” منتشر شد. کتاب “دشتک، بر بلندای تاریخ بختیاری” تالیف «رضا بهرامی دشتکی» پس از سالها...خرداد ۱۹, ۱۴۰۳ ۲۴
معرفی کتاب: این اثر پژوهشی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فهرست آثار فاخر قرار گرفت و مورد حمایت ویژه واقع گردید…...اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳ ۹
تاریخ بختیاری از آغاز تاکنون مقدمه: سرزمین ایران از آغاز دوران تاریخی به تدریج شاهد شکل گیری کهن ترین تمدن های بشری بود...اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۳ ۰
پژمان بختیاری در کلام دکتر کزازی دکتر میرجلال الدین کزازی استاد بزرگ زبان و ادبیات پارسی در سخنانی درباره شخصیت شاعر...اردیبهشت ۰۷, ۱۴۰۳ ۲
آثار منظوم و منثور پژمان بختیاری شاعر بزرگ معاصر + نصاویر فهرست کتاب ها و آثار پژمان بختیاری: پژمان بختیاری شاعری...فروردین ۲۹, ۱۴۰۳ ۰
زندگینامه دکتر قیصر امین پور (۱۳۳۸-۱۳۸۶) از شاعران بزرگ معاصر دکتر قیصر امینپور از شاعران بزرگ ایران پس از انقلاب...اسفند ۲۴, ۱۴۰۲ ۲
صفحه پژمان بختیاری ویژه زندگی، اشعار و آثار حسین پژمان بختیاری شاعر بزرگ ایران ■ـ زندگینامه پژمان بختیاری ...اسفند ۱۷, ۱۴۰۲ ۰
در همین کوهستان زنی می زیسته که برابر صد مرد در سرنوشت تاریخ معاصر ما دخیل بوده است. مقصودم «بی بی مریم بختیاری» است…...اسفند ۱۱, ۱۴۰۲ ۲۴
رضا بهرامی نویسنده و پژوهشگر رضا بهرامی دشتکی(نویسنده و پژوهشگر) رضا بهرامی دشتکی نویسنده و پژوهشگر ایرانی اهل دشتک...آذر ۰۳, ۱۴۰۲ ۶
زندگینامه و اشعار پژمان بختیاری شاعر بزرگ معاصر زندگی نامه پژمان بختیاری (۱۳۵۳ـ ۱۲۷۹) حسین پژمان بختیاری،...تیر ۲۲, ۱۴۰۲ ۰
سردار اسعد چهره ملی و مذهب گرا در مشروطیت (به مناسبت ۲۲ تیرماه سالروز فتح تهران توسط بختیاریها و ۲۵ تیر ۱۲۸۸ سالروز...سرزمین بختیاری در قسمتهای وسیعی از فلات مرکزی و جنوب غربی ایران در میان رشته کوه های زاگرس میانی اغلب در استان های: «چهارمحال بختیاری، خوزستان، اصفهان، لرستان، کهگیلویه بویراحمد» و بخش هایی از استانهای «فارس، بوشهر، مرکزی، ایلام و..» قرار دارد.
علاوه بر آن جمعیت عظیمی از بختیاری ها در تهران، اصفهان، شیراز، اهواز، قم و کرج و.. سکونت دارند و با احتساب سایر اقوام لرتبار گستره وسیع تری پیدا می کند. سرزمین پهناور بختیاری از موقعیت طبیعی و جغرافیایی ویژه ای در قلب ایران زمین برخوردار است.
بزرگترین رودخانه های کشور «زاینده رود»، «رود کارون» و «رود دز» از «زردکوه بختیاری» سرچشمه می گیرند. با طبیعت بکر و زیبا، رودهای خروشان، چشمه ساران زلال، جنگلهای سرسبز و مناطق دیدنی و گردشگری بی نظیر...